Relations- og ressourceorienteret pædagogik - ICDP
Denne bog henvender sig til pædagog- og lærerstuderende samt professionelle omsorgsgivere, som har interesse i relations- og ressourceorienteret pædagogik.
Indhold
I bogen er der fokus på relations- og ressourceorienteret pædagogik i professionelle omsorgsmiljøer via ICDP-programmet. ICDP – International Child Development Program er udviklet af to norske forskere i psykologi fra Oslo Universitet. Programmet er oprindeligt udviklet som forældreprogram, hvor formålet har været at træne empati og lydhørhed hos omsorgsgivere. I dag anvendes ICDP i de danske børnehaver, skoler, biblioteker, ældrecentre, sundhedsplejen – kort sagt alle steder, hvor mennesker mødes. I bogen berøres emner som:
- De professionelle voksnes betydning for barnets selvopfattelse
- Kvaliteter i samspillet mellem voksen og barn
- Inklusion og relationsarbejde
- Tilknytningsteori og ICDP
- Den professionelle kærlighed som forudsætningen for relationsarbejde
- At skabe mentaliserende miljøer
- Narrativitet og identitet
- Implementeringen af ICDP i praksis