Rettigheder, empowerment og læring
I denne antologi kan du læse om, hvordan begreber omkring kultur og diskrimination kan være med til at fastholde eller fremme inklusion.
Indhold
I denne antologi præsenteres du for forskellige teoretiske problemstillinger, analytiske begreber, metoder og forskningsresultater inden for feltet eksklusion og inklusion.
Intentionen med antologien er at bidrage med viden om og inspirere til videre forskning i barrierer og muligheder for et godt og menneskeværdigt liv, hvor individerne kan indgå i sociale fællesskaber og kan udfolde sig som myndige, ansvarlige og bevidst handlende i et aktivt involverende demokrati.
Antologiens bidrag spænder over forskellige genstandsfelter som inklusion af socialt udsatte, empowerment af ældre på plejehjem, konsekvenser af fattigdom for børn, tillidsopbygning i forhold til stigmatiserede og marginaliserede drenge og unge mænd, læringsmiljøets betydning for social ulighed, undervisning i etnisk komplekse sammenhænge, forholdet mellem multikulturalisme og transkulturalisme, strukturel diskrimination og benægtelse heraf. Fælles for antologins kapitler er, at de udpeger eksklusionens konsekvenser og risici for individer. Antologien kigger hermed ikke på adfærden hos den enkelte fattige, den enkelte ældre eller den enkelte person med synlig minoritetsbaggrund, som årsag til social eksklusion. I stedet fokuserer antologien på de sociale vilkår og institutionelle praksisser, som fastholder børn i fattigdom, ældre uden stemme, unge i social eksklusion eller som indebærer diskrimination af minoriteter.