Skolen - set fra børnehaven - Børns forventninger til og forestillinger om skolen
I denne rapport kan du læse om, hvad Minibørnepanelets knap tusinde børnehavebørn forestiller sig, at skolen vil byde på. Du kan læse om, hvad børn glæder sig til, og hvad de gør sig overvejelser over eller bekymrer sig om. Det er første gang, så mange børn har udtalt sig om dette emne via spørgeskema og interviews. I Børnerådets Minibørnepanel er børnene fem og seks år.
Indhold
I rapporten påpeges det, at forskning viser, at de centrale voksne omkring børnene, dvs. forældre, børnehavepædagoger, SFO-pædagoger og børnehaveklasseledere, har svært ved at anvende hinandens viden om og erfaringer med børnene i forbindelse med skolestart. Det har dog stor betydning for børnenes trivsel, læring og muligheder, at der er sammenhæng mellem de forskellige livsarenaer, og at de centrale voksne kan anvende viden på tværs af fysiske rammer samt pædagogisk faglighed. Der er mange måder at arbejde med overgangen fra børnehave til skolestart på. Denne rapport giver ikke svar på hvordan, det gøres bedst, derimod præsenteres et børneperspektiv på emnet skolestart.
Konklusion
I rapporten konkluderes det, at den gode skoleoplevelse starter længe før første skoledag. Børn danner deres forestillinger om skolen og livet i de nye rammer, mens de stadig går i børnehave. Børnenes svar viser, at langt de fleste glæder sig meget til at starte i skole. De forventer at møde søde lærere, at få nye venner, og at de selv bliver dygtige. Samtidig er der også en del børn, som regner med at møde lærere, som skælder meget ud, og en betragtelig andel af børnene tror, at de vil blive drillet i skolen. Dog viser undersøgelsen, at de negative forventninger, som nogle børn har til skolen, ikke nødvendigvis spiller ind på, hvorvidt de glæder sig til at begynde i skole. 87 % af de adspurgte børn svarer, at de glæder sig til at starte i skole, 8 % svarer, at de ikke ved, om de glæder sig, og 5 % siger, at de direkte ikke glæder sig til skolen.
I rapporten påpeges det, at undersøgelsen i Minibørnepanelet giver grund til begejstring. Det er positivt, at langt hovedparten af børn i Danmark glæder sig til at begynde i skole. Der opfodres til, at fagfolk omkring børnene arbejder med spørgsmålet om, hvordan man kan styrke de positive skoleforventninger hos børnene både i børnehaven og efter skolestart.
Metode
I undersøgelsen indgår spørgeskemabesvarelser fra 966 børn fra 91 børnehaver i hele Danmark. Spørgeskemaet er designet som et talende spørgeskema med figurer, der illustrerer svarkategorierne. Spørgeskemabesvarelserne er suppleret med 13 opfølgende interviews med i alt 27 børn på fem og seks år fra to forskellige børnehaver.