Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

Skolens tomme stole

Med denne rapport hører vi for første gang fra de børn, der i hverdagen er berørt af et liv med skolefravær.

Indhold

Mere end 75.000 elever havde i skoleåret 2018/2019 et fravær på mere end 10 pct. svarende til 20 skoledage. Et højt fravær kan have alvorlige konsekvenser for barnets trivsel, læring og udvikling. Derfor sætter Børns Vilkår og Egmont Fonden i fællesskab fokus på at sikre hjælp til børn med bekymrende fravær. Med denne rapport hører vi for første gang fra de børn, der i hverdagen er berørt af et liv med skolefravær.

Konklusion

Rapporten konkluderer blandt andet, at:

  • Børn af ufaglærte mødre – der har grundskole som højeste uddannelse – er i gennemsnit 33 procent mere fraværende end alle andre børn set over et helt skoleliv. Det er særligt det ulovlige fravær og sygefraværet, der er højere.26
  • Ældre søskendes fravær er en af de få familierelaterede baggrundsvariable, der kan forklare antallet af perioder med både kort og længerevarende fravær. Denne variabel opfanger bl.a. forældrenes tilgang og forhold i hjemmet, som ikke opfanges af de øvrige variable.
  • Fravær medfører dårligere resultater ved folkeskolens afgangsprøve. Det gælder over hele karakterfordelingen, men effekten er størst for de elever, der ligger i den lave ende af karakterfordelingen. Samtidig har elever med de dårligste faglige præstationer mere fravær end gennemsnittet af elever.
  • Hvis vi kunne fjerne al skolefravær, ville karaktergennemsnittet for de 5 pct. af eleverne, der klarer sig dårligst fagligt, stige fra 3,20 til 3,85.

Metode

Rapportens resultater bygger på en række kvalitative og kvantitative undersøgelser, der er gennemført i perioden marts 2019 - februar 2020. Børns Vilkår har med støtte fra Egmont Fonden gennemført en spørgeskemaundersøgelse blandt 1.521 elever i 5. og 8. klasse, der er en del af Børns Vilkårs Børnepanel. Derudover er der indsamlet kvalitative interview blandt 11 børn og unge, der har erfaringer med ikke at gå i skole. Vi har som tillæg interviewet fem af børnenes forældre for at få forældrenes perspektiv på deres børns skolefraværsforløb. Endelig har vi analyseret samtaler blandt børn og unge, der har kontaktet BørneTelefonen om skolefravær.

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Børns Vilkår
Årstal
2020
Udgiver
Børns Vilkår
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Anbragte børn i tal - kvalitative analyser af data om børn, der er anbragt uden for hjemmet med fokus på skolegang

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 79 sider 2008

Faktorer af betydning for kvalitet i specialskoler - En survey-kortlægning blandt skoler og PPR

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 60 sider 2014

Børn af krig og fred - Flygtningebørn i folkeskolen

Center for Udsatte Flygtninge, Dansk flygtningehjælp, 56 sider 2011
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank