Social praksisorienterede analyser af unge i partnerskaber
I denne publikation kan du blive klogere på unges kollektive læring i praksis i partnerskab med virksomheder mv. Desuden kan du læse om de unges videre færd gennem uddannelsessystemet.
Indhold
Denne publikation er et teoretisk perspektiv på læring i sociale praksisser, i Partnerskabsprojektet 2014-2016. Heri indgik fire af landets største produktionsskoler i partnerskaber med virksomheder, institutioner og organisationer fra civilsamfundet.
Publikationen præsenterer en socialpraksisteoretisk analyse af, hvordan de unge i
disse partnerskaber rykker ud i virkeligheden på de etablerede arbejdspladser, med læreren og hinanden i hånden. De unges læring foregår i praksisnære fællesskaber, hvilket giver dem et tilhørsforhold til arbejdet og en tro på deres værd. Partnerskaberne udgør således et formidlende led på vejen ud på arbejdsmarkedet eller i uddannelsessystemet.
I publikationen kan du læse mere om:
- Social praksisteori om læring i grænsefællesskaber
- Beskrivelser af og statistik over partnerskaberne og de unge ‘på kanten’
- Kvalitative analyser af udvalgte typer af partnerskaber
- Videre teoretiske perspektiver på situeret læring i partnerskaberne