Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

Specialskoleelevers resultater ved skolegangens afslutning og 5 år senere

Dette projekt har til formål at etablere viden om kvalitet på specialskolerne og udvikle kvalitet på skolerne.

Indhold

Dette projekt rummer flere dele: Først er der gennemført et review af den internationale forskning om kvalitet på specialskoler, dernæst er der gennemført en survey ved lederne af de danske specialskoler og PPR-enheder. Efterfølgende er der gennemført en registerbaseret analyse af specialskoleelevernes resultater af skolegangen. Derpå er der udviklet og afprøvet tre kvalitetvurderingsværktøjer, og endelig er der beskrevet nogle gode eksempler på praksis. De enkelte dele af projektet er beskrevet i fem rapporter. I denne rapport fremlægges specialskoleelevers resultater ved skolegangens afslutning og fem år senere.

Rapportens analyse består af to dele. Første del omhandler en undersøgelse af, hvordan det går eleverne omkring afslutningen af deres skolegang som ca. 15-17-årige, mens anden del af analysen omhandler, hvordan det går eleverne fem år efter 9. klasse, det vil sige som cirka 21-årige. Rapporten har fokuseret på følgende områder af unges udvikling:

  • Deltagelse i og resultater ved faglige evalueringer (nationale test, folkeskolens afgangsprøve)
  • Uddannelsesvalg af 9. klasse
  • Uddannelse og arbejdsmarkedsdeltagelse fem år efter grundskolen
  • Kriminalitet og helbred fem år efter grundskolen




Konklusion

Analyserne viser, at der er en lavere deltagelse blandt specialskoleelever ved folkeskolens afgangsprøve samt en lavere andel, der overgår til almindelige ungdomsuddannelser direkte efter 9. klasse. Der er dog ikke forskel på deltagelse i de nationale test eller karakterer for dem, der deltager. Specialskolelever fastholdes derudover i lige så høj grad i uddannelsessystemet i året efter 9. klasse som deres jævnaldrende i specialklasser. Analyserne viser derudover, at tidligere specialskoleelever ikke har dårligere udfaldsmål med hensyn til kriminalitet og helbred, men der er til gengæld en markant forskel med hensyn til social marginalisering, da tidligere specialskoleelever har større risiko for at sakke bagud med uddannelsen fem år efter grundskolen og har også forøget risiko for at modtage førtidspension.


Metode

Analyserne i denne rapport er baseret på registeroplysninger om elever fra 9. klasse‐årgangene 2002‐2012 i specialskoler og folkeskoler.

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Beatrice Schindler Rangvid
  • Mikkel Lynggaard
Årstal
2014
Udgiver
Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 64 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Kvalitet på specialskoler - En kortfattet systematisk forskningskortlægning

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 56 sider 2014
Undersøgelser og evalueringer;

Klagesager om specialundervisning - Årsrapport 2015

Klagenævnet for Specialundervisning, 37 sider 2016
Undersøgelser og evalueringer;

Specialskoleelevers resultater ved skolegangens afslutning og 5 år senere

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 64 sider 2014
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank