Specialskoleelevers resultater ved skolegangens afslutning og 5 år senere
Dette projekt har til formål at etablere viden om kvalitet på specialskolerne og udvikle kvalitet på skolerne.
Indhold
Dette projekt rummer flere dele: Først er der gennemført et review af den internationale forskning om kvalitet på specialskoler, dernæst er der gennemført en survey ved lederne af de danske specialskoler og PPR-enheder. Efterfølgende er der gennemført en registerbaseret analyse af specialskoleelevernes resultater af skolegangen. Derpå er der udviklet og afprøvet tre kvalitetvurderingsværktøjer, og endelig er der beskrevet nogle gode eksempler på praksis. De enkelte dele af projektet er beskrevet i fem rapporter. I denne rapport fremlægges specialskoleelevers resultater ved skolegangens afslutning og fem år senere.
Rapportens analyse består af to dele. Første del omhandler en undersøgelse af, hvordan det går eleverne omkring afslutningen af deres skolegang som ca. 15-17-årige, mens anden del af analysen omhandler, hvordan det går eleverne fem år efter 9. klasse, det vil sige som cirka 21-årige. Rapporten har fokuseret på følgende områder af unges udvikling:
- Deltagelse i og resultater ved faglige evalueringer (nationale test, folkeskolens afgangsprøve)
- Uddannelsesvalg af 9. klasse
- Uddannelse og arbejdsmarkedsdeltagelse fem år efter grundskolen
- Kriminalitet og helbred fem år efter grundskolen
Konklusion
Analyserne viser, at der er en lavere deltagelse blandt specialskoleelever ved folkeskolens afgangsprøve samt en lavere andel, der overgår til almindelige ungdomsuddannelser direkte efter 9. klasse. Der er dog ikke forskel på deltagelse i de nationale test eller karakterer for dem, der deltager. Specialskolelever fastholdes derudover i lige så høj grad i uddannelsessystemet i året efter 9. klasse som deres jævnaldrende i specialklasser. Analyserne viser derudover, at tidligere specialskoleelever ikke har dårligere udfaldsmål med hensyn til kriminalitet og helbred, men der er til gengæld en markant forskel med hensyn til social marginalisering, da tidligere specialskoleelever har større risiko for at sakke bagud med uddannelsen fem år efter grundskolen og har også forøget risiko for at modtage førtidspension.