Supplerende NHRI-rapport til Danmarks femte periodiske beretning
Hvordan kan børns rettigheder styrkes i Danmark? Det sætter Børnerådet fokus på i denne rapport som indeholder en række anbefalinger på en række områder, hvor børns rettigheder krænkes.
Indhold
I nærværende rapport giver Børnerådet et overblik over børns rettigheder i Danmark med det formål at sætte fokus på, hvor børns rettigheder kan styrkes. Ét af de områder, der er under stigende pres er flygtninge- og asylområdet.
Rapporten består af følgende kapitler:
- Gennemførelsesforanstaltninger. I dette kapitel sættes fokus på Børnekonventionen, dets implementering og børns kendskab til egne rettigheder.
- Generelle principper. Her beskrives principper som beskyttelse mod diskrimination, barnets bedste interesse og barnets ret til medbestemmelse.
- Borgerlige og politiske rettigheder. Her belyses børns ret til privatliv herunder digital dannelse, som Børnerådet fremhæver, at der bør være en systematisk politik omkring.
- Vold mod børn. I dette kapitel gennemgås overgreb og omsorgssvigt, skadelig praksis samt fysisk og social rehabilitering af forurettede børn.
- Retten til familieliv og alternativ omsorg. I dette kapitel sætter Børnerådet bl.a. fokus på skilsmissebørn, familiesammenføring, anbragte børn, efterværn og adoption.
- Handicap, almindelig sundhed og trivsel. Her påpeges bl.a. et inkluderende uddannelsessystem som centralt for børn med handicap og, at brugen af tvang mod børn i psykiatrien bør nedbringes.
- Uddannelse, fritid og kulturelle aktiviteter. Der sættes i dette kapitel fokus på undervisning af anbragte børn og beskyttelse mod mobning.
- Særlige beskyttelsforanstaltninger. Dette kapitel belyser flygtningebørn og uledsagede mindreårige asylansøgere samt ungdomskriminalitet.
Endvidere kan du i bilagene finde en oversigt over Børnerådets anbefalinger samt en oversigt over Børnerådets børne- og ungeinddragelse i projekter og undersøgelser.
Metode
Børnerådets anbefalinger bygger på børnenes egne synspunkter. Der anvendes forskellige metoder til inddragelse af børn herunder kvalitative og kvantitative metoder såsom interviews, workshops og spørgeskemaundersøgelser.