Ude af sammenhæng - om professionelles arbejde med børn i udsatte positioner
Antologi om børn i udsatte positioner.
Indhold
Vi kalder dem mange ting, men vi ved for lidt om, hvem de mere præcist er – de udsatte børn. Og vi ved for lidt om, hvordan man gennem pædagogisk praksis kan støtte og hjælpe disse børn til større trivsel i deres opvækst. I denne antologi giver forfatterne fra hver deres position et billede af, hvad der virker og hvorfor.
Fælles for de ni bidrag – uanset hvilken betegnelse, der bruges om børnegruppen – er, at det ikke mindst er sammenhængene omkring børnene og det enkeltes barns position i disse sammenhænge, der skal have opmærksomhed gennem en både social og pædagogisk indsats. Det hele handler om at opbygge en praksis, der ikke kun inkluderer og får barnet tilbage ‘i sammenhæng’, men som også arbejder direkte med barnets trivsel. Der skal mere fokus på de udsatte børn, både i uddannelsen og i den pædagogiske praksis, hvor man hele tiden skal lede efter nye muligheder for at arbejde relationsorienteret – selv med de meget sammensatte, komplekse problemer, der præger de udsatte børn og deres hverdag.
Bidragene præsenterer alle viden baseret på forskning, udviklingsarbejde eller en kombination af de to.
Antologien indeholder følgende artikler:
- Hvad ved vi egentlig om de udsatte børn? af Kirsten Elisa Petersen
- Udsat eller sat ud? af Anne Birthe Due Bendixen
- Potentiel eller reel udsathed hos børn? af Anne Marie Villumsen
- Evidensbaseret arbejde med udsatte børn af Kirsten Krøigård
- Kommer børnene mere 'ind', når de kommer ud? af Jens Peter Larsen
- Lige livschancer for alle børn af Ole Gregersen
- Når det udsatte barn går i overgang af Lars Borst Hansen og Trine Holck Grundahl
- Kontekstbegrebet af Jens H. Lund
- Styring af det pædagogiske arbejde med udsatte børn af Steen Juul Hansen