Udsatte børns fritid - Et litteraturstudie
Dette systematiske litteraturstudie giver et overblik over international forskning om udsatte børns fritidsliv.
Indhold
Formålet med dette studie er at afdække eksisterende forskning om udsatte børns fritidsforhold. I studiet anvendes en bred definition af udsathed, som omfatter anbragte og socialt belastede børn, børn i økonomisk fattige familier, børn med dårlig socioøkonomisk baggrund og etniske minoritetsbørn. Fritidsliv omfatter organiserede og ikke organiserede fritidsaktiviteter, venskaber, netværk, medieforbrug og husarbejde.
Rapporten indledes med et resumé og en indledning. Herefter kommer 2. kapitel som beskriver studiets metode. 3. kapitel beskriver det gennemsnitlige danske skolebarns fritidsliv. 4. kapitel beskriver resultaterne af litteraturstudiet. Kapitlet er opdelt i tre dele. Første del redegør for forskning, som beskriver, hvad udsatte børn laver i deres fritid, hvilke faktorer der påvirker deres fritidsliv og hvem de er sammen med. Anden del redegør for den kvalitative forskning og ser på børnenes egne forståelser af deres fritidsliv, herunder de muligheder og barrierer de oplever i forhold til at få det fritidsliv, de ønsker sig. Tredje og sidste del af kapitlet redegør for den kvantitative forskning, som undersøger sammenhængen mellem fritidsliv og trivsel. 5. og sidste kapitel indeholder en opsamling og perspektiver.
Konklusion
- Udsatte børns fritidsliv er ikke et område, hvor der i forvejen findes meget forskning.
- Udsatte børn er mindre aktive i organiserede fritidsaktiviteter end børn generelt er i Danmark.
- Studier blandt børn, der lever i økonomisk fattige familier, viser, at økonomi er en begrænsende faktor i forhold til både organiserede og uorganiserede fritidsliv med kammerater.
- Skandinaviske studier viser, at kulturel baggrund og kønsroller har betydning for børns fritidsliv. Dette gælder særligt i deltagelse i organiseret sport, hvor etniske minoritetspiger dyrker mindre sport end etniske minoritetsdrenge.
- Økonomisk fattigdom og det at leve i et socialt udsat boligområde, er i høj grad med til at begrænse børnenes fritidsliv.
- Udsatte børn oplever deres venner som en vigtigt ressource, som kan være med til at kompensere for familieproblemer.
- Venskaber og adgang til sociale og kulturelle ressourcer kan være med til at kompensere for materielle afsavn.
- Kvantitativ forskning i sammenhænge mellem udsatte børns fritidsliv og trivsel viser, at fritidsaktiviteter har positiv betydning for børnenes trivsel. Det er dog vigtigt at inddrage den sociale kontekst, da sociale fællesskaber og venskaber har større forklaringskraft end fritidsaktiviteterne i sig selv.
- Kriminalitet og utryghed i barnets nærmiljø har en begrænsende betydning for fritidslivet.
Metode
Undersøgelsen er en systematisk litteratursøgning, som udelukkende omfatter forskningsbaseret litteratur, som er udkommet mellem 1990 og 2007. Både kvalitative og kvantitative forskningsresultater er inkluderet.