Udsatte unge og civilsamfundet
Denne videnskortlægning kan bidrage med en viden om de muligheder og begrænsninger, der er for, at unge i NEET-gruppen (Not in Employment, Education or Training) eller unge i udsatte positioner kan komme i beskæftigelse eller starte på uddannelse samt deltage i forskellige civilsamfundsaktiviteter. Videnskortlægningen er udarbejdet af VIVE fra en bestilling af Frivilligrådet.
Indhold
Det er ikke alle unge, som kommer lige godt ind i voksenlivet. En del unge starter deres voksenliv uden uddannelse eller beskæftigelse. Herudover er en række af unge i sårbare og udsatte positioner, som udfordrer deres vej ind på arbejdsmarkedet. Der er en politisk ambition om, at civilsamfundsorganisationer i samarbejde med offentlige organisationer skal bidrage til, at denne gruppe kommer tættere på at starte på uddannelse eller i arbejde. Videnskortlægningen indsamler perspektiver fra to felter. Det ene handler om de unge i NEET-gruppen. Det andet handler om, hvad der fremmer og hæmmer muligheden for inklusion af unge i sårbare positioner i civilsamfundet.
Konklusion
Der er mange barrierer for, at de mest udsatte i NEET-gruppen kan finde deres vej ind på en uddannelse eller i beskæftigelse. Nogle af de konklusioner, som VIVE kan drage er, at de unge skal have personlige og vedholdende relationer i både det professionelle og private netværk for at opnå en tilknytning og lyst til uddannelse og beskæftigelse. Herudover kan VIVE konkludere forskellige tilgange til at fremme og hæmme unge i udsatte positioners oplevelse af at få udbytte af at deltage i civilsamfundsaktiviteter. Der er f.eks. vigtigt, at de unge føler sig inviteret ind i civilsamfundet samtidig med at der skabes et trygt miljø, som gør, at de får lyst til at blive. Samtidig er der brug for nogle ressourcer til f.eks. at igangsætte særlige aktiviteter og indsatser til de unge i udsatte positioner.
Der kan også opstå et dilemma i samarbejdet mellem civilsamfundsorganisationer, frivillige, kommuner og unge i udsatte positioner. Der kan være forskellige tilgang i mødet med den udsatte unge, som kan være professionalismens faglige normer versus åbenhed og medbestemmelse. Der konkluderes derfor, at det er vigtigt, at der løbende er dialog og forventningsafstemning mellem de forskellige aktører.
Metode
Videnskortlægningen bygger videre på eksisterende viden fra andre kortlægninger. Denne kortlægning består af søgninger i nyere offentliggjorte studier eller rapporter om unge i udsatte positioner og/eller unge fra NEET-gruppen. Herudover søgninger vedrørende civilsamfundsindsatser med og om borgere i udsatte positioner. Der har været en målrettet søgning vedrørende indsatser, som har fokus på uddannelse, beskæftigelse eller trivsel i forhold til NEET-gruppen og unge i udsatte positioner. Der er foretaget en systematisk litteratursøgning, hvor der er fundet 1565 studier, som efterfølgende er blevet screenet for dens relevans i forhold til denne undersøgelse.