Udvikling af tre kvalitetsudviklingsværktøjer. Redegørelse for baggrund og metode - i forhold til udarbejdelsen af de tre kvalitetsvurderingsskemaer
Dette projekt har til formål at etablere viden om kvalitet på specialskolerne og udvikle kvalitet på skolerne.
Indhold
Dette projekt rummer flere dele: Først er der gennemført et review af den internationale forskning om kvalitet på specialskoler, dernæst er der gennemført en survey ved lederne af de danske specialskoler og PPR-enheder. Efterfølgende er der gennemført en registerbaseret analyse af specialskoleelevernes resultater af skolegangen. Derpå er der udviklet og afprøvet tre kvalitetvurderingsværktøjer, og endelig er der beskrevet nogle gode eksempler på praksis. De enkelte dele af projektet er beskrevet i fem rapporter.
Denne rapport indeholder en redegørelse for udviklingen af tre kvalitetsværktøjer. Kvalitetsværktøjerne består af tre skemaer, hvis formål er at støtte en kvalitetsfuld undervisnings- og evalueringskultur på specialskolerne. To af skemaerne er ment til at skulle udfyldes af skolens ledelse og skolens personale, mens det tredje skema kan anvendes ved, at personalet løbende udfylder dele af skemaet eller hele skemaet som udgangspunkt for en diskussion af skolens undervisningspraksis. De to første skemaer har et summativt formål, hvilket betyder, at disse skemaer kan anvendes, hvis skolerne vil sammenligne sig selv med andre skoler af samme type. Det tredje skema er udviklet til formativ evaluering, hvilket betyder, at skemaet kan benyttes til at udvikle den enkelte skole fagligt, og det tredje skema er således kun ment til internt brug på skolerne.