Udvikling af trivselsmålinger i folkeskolen - En pilotundersøgelse
Denne rapport præsenterer en pilotundersøgelse foretaget af SFI. Pilotundersøgelsens formål er at producere, teste og vurdere et spørgeskema til måling af danske skoleelevers trivsel og undervisningsmiljø.
Indhold
En af målsætningerne i den danske folkeskolereform, som blev indført i august 2014, er, at elevernes trivsel skal styrkes. I denne forbindelse har SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd foretaget en pilotundersøgelse, som har til formål at udvikle, teste og validere et spørgeskema, som kan bruges til at måle elevers trivsel.
Rapporten indledes med et resumé og en indledning, som kort præsenterer baggrunden for pilotundersøgelsen. Rapportens 2. kapitel ser nærmere på, hvad trivsel er og hvorfor det er relevant at måle hos elever i folkeskolen. 3. kapitel præsenterer relevante eksisterende undersøgelser med hovedvægt på skandinaviske studier. I 4. kapitel præsenteres pilotundersøgelsen. Kapitlet beskriver udviklingen af spørgeskemaet, udførelsen af undersøgelsen og undersøgelsens data. I kapitlet findes de spørgsmål, som er blevet anvendt i undersøgelsen og tabeller, som viser elevernes besvarelser.
Afslutningsvist beskriver kapitlet fire fokusgruppeinterviews af elever, som har deltaget i undersøgelsen. Formålet med interviewene var at modtage input til overvejelser om, hvordan trivsel bedst måles gennem en spørgeskemaundersøgelse. 5 kapitel redegør for den tekniske del af pilotprojektet i form af statistiske dataanalyser og beregninger. Kapitlet beskrives to forskellige analyseteknikker; eksplorativ faktoranalyse og konfirmatorisk faktoranalyse samt en række validitettests. 6. Kapitel præsenterer, med udgangspunkt i resultaterne af pilotundersøgelsen, en diskussion af, hvordan man kan konstruere et nationalt måltal for skoleelevers trivsel gennem udvalgte spørgsmål. Kapitel ser desuden nærmere på, hvilke krav en trivselsmåling blandt indskolingselever stiller til bl.a. læsbarhed og antallet af spørgsmål. 7. Kapitel indeholder rapportens konklusion. Det fulde spørgeskema, som er anvendt i pilotundersøgelsen, er vedlagt som bilag til rapporten.
Konklusion
Rapporten har udviklet, testet og valideret et udvalg af spørgsmål, der kan danne grundlag for et spørgeskema til obligatoriske nationale trivselsmålinger i folkeskolen.
Pilotundersøgelsens hovedprodukt er derfor udvælgelsen af en række spørgsmål, som omfatter væsentlige dimensioner af skoleelevers trivsel og undervisningsmiljø. Det er lykkedes at identificere 15 spørgsmål, som opfattes og besvares efter samme forståelse hos alle elever. De udvalgte spørgsmål kan med fordel bruges som et kortfattet værktøj, der kan danne grundlag for et nationalt måltal for elevers trivsel.