Underretninger om børn og unge - Kommunernes gode erfaringer
I denne rapport kan du læse en kortlægning af, hvordan kommunerne organiserer modtagelse af underretninger samt fremhævelser af eksempler på en koordineret og central behandling af disse.
Indhold
I rapporten fremlægges resultaterne fra en undersøgelse omkring kommunernes erfaringer angående underretninger om børn og unge. Næsten halvdelen af kommunerne ændrede deres organisering pr. 1. januar 2011, hvor Barnets Reform trådte i kraft. Ca. tre fjerdele af kommunerne har en koordineret modtagelse og visitering af underretninger. I rapporten er der samlet en række råd og opmærksomhedspunkter, der relaterer sig til etablering af koordineret modtagelse og visitering af underretninger om udsatte børn og unge. Disse råd og opmærksomhedspunkter kan hjælpe kommunerne til, hvordan man kan håndtere underretninger om børn og unge, som størstedelen af landets kommuner oplever en kraftig stigning af både fra privatpersoner og fagfolk.
Konklusion
Rådene til kommunerne og fagfolk er:
- Snitfladen skal være tydelig og synlig for alle medarbejdere således, at der undgås dobbeltarbejde.
- Hvis et særligt fokus skal opretholdes på at modtage, vurdere og følge op på underretninger, så skal kommunen være opmærksom på omfanget af driftsopgaver og egne sagsstammer i modtagelsen.
- Der skal løbende registreres sagsoplysninger i underretningssager, da det giver mulighed for styring af området, og oplysningerne skal anvendes proaktivt i sagsbehandlingen og til information af ledelsen.
- Der skal være tydelighed omkring procedurer ved lukning af sager, hvor der har været underretninger. Det kan nemlig give falsk tryghed hos fagpersoner i barnets/familiens netværk, hvis de har en opfattelse af, at der arbejdes på sagen.
- Der skal være løbende ledelsesfokus, men samtidig må fokus på den øvrige sagsbehandling ikke glemmes. Ledelsestilsyn og ledelsesopfølgning i visitationsprocessen sikrer et vedvarende fokus på behandlingen af underretninger.
- Der skal være opmærksomhed på den administrative funktion, som i mange kommuner modtager og kvitterer for underretninger. Den administrative funktion kan med fordel efteruddannes og inddrages i arbejdet i forhold til at kunne kategorisere og vurdere bekymringsgraden i underretninger.
- Et fokus på en tværfaglig indsats er vigtigt i forhold til at sikre tidlig indsats. Et fælles sprog og en tydelig kommunikation omkring forvaltningens arbejde giver tydelighed udadtil og bidrager til forventningsafstemning mellem samarbejdsparter og forvaltningen.
I undersøgelsen har kommunerne også beskrevet hvilke kompetencer, der er nødvendige i visitationsrollen. Udover at være handlekraftig, hurtig og bevare overblikket skal visitatoren:
- være fagligt godt funderet (erfaren socialrådgiver)
- have godt kendskab til kommunen og de muligheder, der er for støtte
- være skarp og præcis i sine vurderinger
- kunne finde balancen mellem den gode dialog og modet til at være vedholdende
- skal have ”fingerspidsfornemmelse” for, hvornår der skal holdes en ekstra børnesamtale.
Metode
Rapporten bygger på data fra spørgeskemaer, som er sendt til alle kommuner i juni-august 2012 samt eksempler fra otte kommuner, hvor der er foretaget interviews i november 2012.