VIDA-forskningsrapport 4: Vidensbaseret indsats over for udsatte børn i dagtilbud - modelprogram. Forandring og effekt
VIDA-projektet belyser spørgsmålet om, hvordan dagtilbuddene bedst tager hånd om socialt udsatte børn. Der fokuseres i den forbindelse på at undersøge, om VIDA kan øge dagtilbudskvaliteten på måder, så deltagelsen i dagtilbud fremmer udsatte børns trivsel og læring her og nu og senere i livet. Denne rapport opsummerer resultaterne af analysen af effekter af VIDA-modelprogrammerne.
Indhold
Konklusion
VIDA har en effekt på alle børn – ift. trivsel og socio-emotionel udvikling, (ikke kognitive læring), men det er ikke sådan, at programmet i særlig grad løfter de udsatte børn.
• VIDA gør en positiv forskel, især hvad angår den organisatoriske læring i form af målrettet og systematisk arbejde med forandring af pædagogisk praksis. Gennem det to-årige projektforløb er dagtilbuddenes arbejde blevet klart mere vidensbaseret, målrettet og systematisk, og den pædagogiske indsats er blevet fornyet i langt de fleste VIDA-dagtilbud. Casestudiet viser at VIDA ligeledes en positiv forskel i forbindelse med nye former for forældresamarbejdet, som også tages godt imod af forældrene.
De igangsatte forandringsprocesser har givet positive effekter på flere områder af alle børns social-emotionelle udvikling og trivsel. Der er derudover en særskilt positiv effekt af VIDA-Basis for børn af anden etnisk baggrund, idet kammeratskabsproblemer for disses børns vedkommende er mindsket signifikant gennem indsatsen, en effekt der ikke kan konstateres blandt de etnisk danske børn.
• Der er derudover en særkilt positiv effekt af VIDA-Basis+ for børn fra lavindkomstfamilier, idet kammeratskabsproblemer for disse børn er mindsket signifikant gennem indsatsen.
• VIDA-Basis+-forældremodelprogram har også haft positiv effekt på en ud af de fem dimensioner på socio-emotionelle udvikling, der er undersøgt, hvor forældreinvolvering har vist sig at have signifikant effekt i reducering af adfærdsproblemer hos involverede børn.
• Overraskende har der ikke vist sig de forventede effekter på børnenes kognitive læring, ligesom der heller ikke er fundet særlige effekter af modelprogrammerne, hvad angår de mest udsatte børn.