VIDA-forskningsrapport 1: Vidensbaseret indsats over for udsatte børn i dagtilbud - modelprogram. Effekter af VIDA
VIDA-projektet belyser spørgsmålet om, hvordan dagtilbuddene bedst tager hånd om socialt udsatte børn. Der fokuseres i den forbindelse på at undersøge, om VIDA kan øge dagtilbudskvaliteten på måder, så deltagelsen i dagtilbud fremmer udsatte børns trivsel og læring her og nu og senere i livet. VIDA-forskningsrapport 1 præsenterer den overordnede analyse af effekter af VIDA-programmet.
Indhold
VIDA-forskningsprogram 1 præsenterer i kapitel 1 projektets forskningsmæssige formål og baggrund. Herefter beskrives VIDA-interventionens curriculum samt strategier for professionel kvalificering i kapitel 2, mens der i kapitel 3 beskrives data, design og analysestrategier. Kapitel 4 og 5 rummer analyser af effekten af VIDA-programmet, mens kapitel 6 afslutningsvis diskuterer og konkluderer på VIDA-programmets resultater.
Denne rapport har altså som formål at belyse, om børn i VIDA-interventionsinstitutioner klarer sig bedre med hensyn til udvikling af sociale kompetencer og læringskompetencer end børn i kontrolinstitutionerne.
Konklusion
Analyserne af VIDA-programmets effekt viser, at VIDA-interventionerne har positive effekter på udvalgte sociale læringsmål og dermed for barnets trivsel. Børnene fra interventionsinstitutionerne klarer sig generelt bedre end børnene fra kontrolinstitutionerne. VIDA-interventionerne ser for det første ud til at nå børnene bedst med hensyn til stimulering af børns trivsel. Daginstitutionerne, der arbejder med en VIDA-intervention, gør en positiv forskel, når de arbejder med VIDA-programmets innovative tilgang rettet mod børns sociale og følelsesmæssige ressourcer, men effekterne er ikke større for de mest udsatte børn. Analysen viser betydelige forskelle i effekter mellem børn af enlige forældre og børn i samboende familier på den måde, at der ikke er positive effekter for børn af enlige forældre.
Analysen antyder videre, at børnesammensætningen i institutionen kan have betydning for effekten af VIDA-programmet. Fx kan en sammensætning, som indebærer, at en stor andel af udsatte børn er indskrevet i samme institution, få konsekvenser for effekterne af en VIDA-intervention. Selv om det er indbygget i interventionen, at institutionerne skal arbejde med inkluderende pædagogisk praksis, kan dette måske vanskeliggøres i institutioner med mange socialt udsatte børn, som måske kan give indre spændinger i børnegruppen. Andre udfordringer, der kan være på færde i den sammenhæng, kan være, at institutionerne er præget af det pres, der lægges på institutionerne i form af, som vi har set det, at andre tiltag sættes i gang i kommunen samtidigt. Nogle institutioner oplever desuden, at de savner bedre normeringer og faglige og personlige kompetencer, som gør dem bedre i stand til at mestre opgaven.
Samlet set viser analysen, at VIDA-programmet i daginstitutioner overordnet set har haft positive effekter, men kun på udvalgte dimensioner af børns sociale kompetenceudvikling og trivsel. På de andre kompetenceområder, som også er undersøgt, og som drejer sig om børns læring i mere kognitiv forstand, har der ikke kunnet påvises effekter af VIDA.
For flere resultater af analysen se side 11-13 i rapporten.