VIDA-forskningsrapport 3: Vidensbaseret indsats over for udsatte børn i dagtilbud - modelprogram. Forældreinddragelse
VIDA-projektet belyser spørgsmålet om, hvordan dagtilbuddene bedst tager hånd om socialt udsatte børn. Der fokuseres i den forbindelse på at undersøge, om VIDA kan øge dagtilbudskvaliteten på måder, så deltagelsen i dagtilbud fremmer udsatte børns trivsel og læring her og nu og senere i livet. Denne rapport undersøger, hvordan dagtilbud har arbejdet med forældreinddragelse som følge af deres deltagelse i VIDA-programmet.
Indhold
Denne rapports primære fokus er at afdække de konkrete forandringsprocesser i dagtilbuddenes tilgang til og tilrettelæggelse af forældreinddragelse samt at undersøge betydning af dette for forældrene. I det følgende vil resultaterne af analyserne blive opsummeret:
-
De kvantitative analyser viser, at der i perioden 2011-2013 er sket nogle forandringer i forhold til, hvilke typer af forældrearrangementer, der prioriteres i dagtilbuddene. VIDA-institutionerne afholder i mindre grad end tidligere arbejdsdage og caféeftermiddage. Sammenholdt med de kvalitative analyser kan der peges på en mulig sammenhæng med, at dagtilbuddene i højere grad har fokus på at kombinere forskellige formål omkring forældreinddragelse − og at forældrenes aktive bidrag tænkes på andre måder end deciderede arbejdsdage.
-
VIDA-institutionerne prioriterer det at skabe kontakt mellem forældrene indbyrdes højere efter deltagelsen i VIDA-programmet.
-
Der har i VIDA-institutionerne været fokus på at undersøge hvilke barrierer, der måtte være i forhold til forældrenes deltagelse i forældresamarbejdet. I forlængelse heraf ses eksempler på en mere direkte opsøgende og inviterende tilgang over for forældrene.
-
Lederne oplever, at der arbejdes mere systematisk med at medtænke og inddrage forældrenes ressourcer og bidrag.
-
Der er i institutionerne en øget opmærksomhed på, at arbejdet med forældreinddragelse kræver ændringer i egen praksis, i institutionens måde at organisere forældresamarbejde på samt i medarbejdernes forståelser af og tilgang til forældre.
Analysen af forældrenes perspektiver viser:
-
At forældrene lægger vægt på, at hverdagen i dagtilbuddet gøres konkret og nærværende, så de kan få konkret indblik i, hvad der sker i dagtilbuddet, og hvad deres barn indgår i.
-
At øget inddragelse i dagtilbuddets hverdag giver forældrene større tryghed og mulighed for at forstå deres eget barn bedre. På den måde kan forældre få en oplevelse af at kunne bidrage relevant til deres barns udvikling og trivsel.
-
At forældrene finder det betydningsfuldt, at der skabes muligheder for at komme i dialog med andre forældre – og de ser gerne, at dagtilbuddet støtter op om dette. Forældrenes måde at møde og inddrage hinanden på har betydning for, om der skabes et inkluderende miljø omkring børnene.
Konklusion
Rapporten konkluderer overordnet set, at det er forbundet med både muligheder og barrierer at opbygge en anerkendende og ressourceorienteret tilgang til forældrene. Et anerkendende ressourcesyn er fremmende for udvikling af forældresamarbejde og øget forældreinddragelse, men samtidig viser analyserne, at det er en udfordring at realisere dette både i personalegruppen og blandt forældrene. Dette forhold peger på, at der ligger et fortsat arbejde i at udvikle mere anerkendende og ressourceorienterede tilgange til forældresamarbejdet, der fremmer det at se forskelle og mangfoldighed som ressourcer.