Vidensbaseret indsats over for udsatte børn i dagtilbud – modelprogram. Midtvejsanalyser.
Erfaringer og resultater fra midtvejs i VIDA-projektet.
Indhold
Denne VIDA-statusrapport 3 præsenterer VIDA-projektets (Vidensbaseret indsats over for udsatte børn i dagtilbud) erfaringer og resultater fra analyser midtvejs i projektet.
VIDA-projektets formål er overordnet at undersøge effekter af en tidlig indsats i dagtilbud, der sigter mod at fremme udsatte børns trivsel, læring og udvikling gennem en inkluderende pædagogik. Projektet er blevet til med afsæt i international forskning, der viser, at kvalitet i den tidlige indsats i dagtilbud fremmer udsatte børns livschancer.
I rapporten præsenteres for det første VIDA-uddannelsesforløbet, som det er gennemført 2011. For det andet præsenteres resultater vedrørende dagtilbudslederes oplevelser, erfaringer og forventninger til deltagelse i VIDA. Denne analyse sætter både fokus på forandringsprocesser i det samlede dagtilbud og på forældresamarbejdet. Herefter præsenteres en analyse af, hvordan deltagende børns kompetencer knytter sig til deres sociale baggrund og andre baggrundsforhold. Afslutningsvis opsummeres projektets forløb og udfordringer, der viser sig midtvejs, og de muligheder der ligger i et nyt interventionsprogram, som VIDA repræsenterer.
I VIDA-projektet indgår 80 institutioner for 3-6-årige udvalgt i de fire kommuner: Randers, Horsens, Gentofte og Brøndby.
Konklusion
Sammenfattende peger analysen på at arbejdet med at tilegne sig ny forskningsbaseret viden, inddrage egen erfaringsbaseret viden og omsætte de to vidensformer i innovative strategier i praksis, har været en stor udfordring for mange af dagtilbuddene i udgangspunktet. Analysen vidner dog også om, at interessen og motivationen er til stede.
I forhold til forældreinddragelse er det tydeligt, at det vigtigste i mange institutioner er den åbne, respektfulde og løsningsorienterede dialog. Dette gælder også for de udsatte børns forældre, der typisk inddrages i endnu mere dialog end de øvrige forældre. Den anerkendende og løsningsorienterede dialog kan i denne sammenhæng være en stor udfordring for både forældrene og medarbejderne. Mange af de deltagende institutioner ser derfor en udviklingsmulighed i at styrke de udsatte børns forældre i det almene forældresamarbejde og derved skabe en inklusionsproces, der løber som en fælles, men parallel proces i forhold til inklusionen af de udsatte børn i institutionens børnefællesskab.
Til sidst påviser analysen, at der er en sammenhæng mellem det enkelte barns kompetencer og uddannelsesniveauet blandt de andre børns mødre.
Metode
Et vigtigt element i projektet er VIDA-uddannelsen, der i fase 1 skal give ledelse og medarbejdere en fælles viden om forskningsbaseret viden om udsatte børn og forældreinddragelse, samt en indsigt i de principper som udgør det samlede VIDA-koncept. De tre principper er: 1) fra et fejlfindings- til et ressourcesyn, 2) fra et passivt til et aktivt læringsbegreb og 3) fra et individuelt til et organisatorisk innovativt læringsperspektiv. Derudover deltager lederne i kurser i, hvordan man stimulerer engagement og innovation på personale- og forældremøder.
Et andet vigtigt element i projektet er forældreinddragelse både generelt og især i forhold til de udsatte børns forældre.
En mere udførlig beskrivelse af VIDA-projektets deltagere, metoder og materialer findes i projektets tidligere rapporter: Statusrapport 1, som introducerer VIDA-projektets design og metode (Jensen et al., 2011a) og Statusrapport 2, som præsenterer VIDA-projektets første analyser, baseline (Jensen et al., 2011b).
Evalueringen bygger først og fremmest på interview med ledere fra de deltagende institutioner. Desuden inddrages resultater fra målinger af børnenes kompetenceudvikling, hvad angår socio-emotionelle kompetencer (trivsel) målt på SDQ.
Projektet er bestilt og finansieret af Ministeriet for Børn og Undervisning, tidligere Socialministeriet.