Arbejdsfastholdelse af skadelidte medarbejdere - Virksomheders rolle og erfaringer
Denne rapport undersøger virksomhedernes syn på og ageren i arbejdsfastholdelsesprocesserne, når medarbejdere har været udsat for en arbejdsskade.
Indhold
Denne rapport indeholder viden om arbejdsfastholdelsesprocesser af personer, som har været udsat for en arbejdsskade. Rapporten er udarbejdet på grundlag af en forudsætning om, at virksomhederne er centrale i en vellykket arbejdsfastholdelsesproces. Det gælder i særlig grad, når der er tale om arbejdsskader, da arbejdsskader kan medføre lange fraværsperioder, så lange, at det kan være vanskeligt for virksomheden at opretholde ansættelsesforholdet. Rapporten er udarbejdet af SFI efter forespørgsel fra Arbejdsskadestyrelsen med henblik på at afdække, hvordan Fastholdelsescentret kan bistå virksomheder og jobcentre i fastholdelsesforløb. Rapporten bygger både på international forskning om virksomheders rolle i fastholdelsesprocesserne og viden om, hvordan danske virksomheder selv ser på fastholdelsesprocesserne i forbindelse med arbejdsskadesager.
Konklusion
Undersøgelsen viser, at inddragelse af virksomheden i en arbejdsfastholdelsesproces af en medarbejder øger sandsynligheden for, at medarbejderen bliver fastholdt. Ligeledes er det afgørende, at virksomheder har et internt beredskab, som kan sættes i gang ved en arbejdsskade. Til det interne beredskab hører:
- Tydelige processer og konkrete aftaler om ansvar for fastholdelsesprocessen både lokalt (mellemleder) og centralt (personaleafdeling eller centralleder).
- Tidlig indsats i betydningen kontakt til skadelidte kan være vigtig for, at virksomhedens interne ressourcer kan tages i brug og gøre nytte i forhold til den enkelte skadelidte.
- En god kontakt mellem skadelidte og virksomhed er afgørende for en vellykket fastholdelsesproces. En kontakt er god, når den karakteriseres af omsorg, tillid, åbenhed og kontinuitet.
- De foretrukne redskaber i en fastholdelsesproces synes at være midlertidige skånehensyn og delvis raskmelding.
Rundt omkring skadelidte og virksomhed er der en række eksterne aktører, der har betydning for virksomheders fastholdelsesprocesser. Virksomheder samarbejder i forskellig grad med de eksterne aktører, og de har forskellige ønsker til dem.
- Jobcentrene anses for en meget vigtig samarbejdspartner for virksomhederne, men virksomhederne efterlyser, at jobcentrene er mere proaktive og opsøgende over for virksomhederne.
- Sundhedssektoren opleves af virksomhederne som fraværende i fastholdelsesprocesserne. Sundhedssektoren ville ellers kunne bidrage til bedre fagligt funderede handlingsplaner og skånevilkår.
- Forsikringsselskaberne kan ligeledes bidrage til fastholdelsesprocesserne ved at sikre og finansiere en tidlig sundhedsfaglig behandling. Men dette kræver, at virksomheder og medarbejdere kender disse muligheder. Endvidere er det ikke alle forsikringsselskaber, der går ind og støtteren tidlig indsats på denne måde.
- Overenskomsterne har betydning for, i hvilken grad medarbejderen er beskyttet mod afskedigelse, når der er tale om en arbejdsskade. Der er ikke altid viden om dette afgørende rammevilkår på virksomhedsniveau eller på jobcenterniveau.
Metode
Undersøgelsen bygger på et litteraturstudie samt 24 interview med ledere og medarbejdere på syv virksomheder. Den indsamlede viden fra danske virksomheder stammer fra virksomheder, der har et særlig udtalt ønske om at bidrage til medarbejderes fastholdelse. Dette medvirker muligvis til at forstærke konklusionerne, idet virksomheder med mindre erfaring i fastholdelsesprocesser eller ringere interesse i fastholdelse formentlig vil have behov for endnu mere hjælp til processerne end de interviewede virksomheder.