Arbejdsmiljø i kommuner og regioner
Overblik over det strategiske og praktiske arbejdsmiljøarbejde
Indhold
Håndbogen er udgivet for at give ledere, arbejdsmiljørepræsentanter og MED-udvalgsmedlemmer i kommuner og regioner et godt overblik over både det operationelle og det strategiske arbejdsmiljøarbejde samt masser af konkrete idéer og metoder til at tage fat på opgaverne.
MED-organisationen er omdrejningspunkt for arbejdsmiljøarbejdet i kommuner og regioner. Derfor har bogen et afsnit ”Organisering og opgaver i MED”, hvor der er ekstra fokus på denne særlige organisering. MED-organiseringen giver mulighed for lokale tilpasninger, der kan styrke og effektivisere arbejdsmiljøarbejdet på de regionale og kommunale arbejdspladser.
Der er i 2011 indgået ny overenskomst mellem parterne på det kommunale og regionale arbejdsmarked. MED-rammeaftalen og Aftale om trivsel og sundhed er justeret, og desuden har Arbejdstilsynet udfyldt rammerne i arbejdsmiljøloven med et antal nye vejledninger. Alle disse elementer med i bogen.
Samspillet mellem lovgivningen og de overenskomstmæssige aftaler er nemme at overskue med bogens logiske opdeling i afsnit, som sammen med et godt register hjælper læseren godt på vej. Der er desuden mange konkrete henvisninger til, hvor man kan søge flere oplysninger om metoder og mere viden, hvis man vil fordybe sig yderligere i enkelte områder.