Arbejdsmiljøundersøgelse - En undersøgelse blandt Socialpædagogernes arbejdsmiljørepræsentanter
I 2013 besluttede Socialpædagogerne at igangsætte et projekt om medlemmernes arbejdsmiljø. Det er Socialpædagogernes mål at øge trivslen på de socialpædagogiske arbejdspladser og nedbringe antallet af socialpædagoger, der bliver syge af at gå på arbejde. Undersøgelsen er en del af den videnssamling, der har været i forbindelse med arbejdsmiljøprojektet og har til formål at afdække vilkår og rammer for forbundets ca. 1.200 arbejdsmiljørepræsentanter.
Indhold
Rapporten indledes med et resumé, som præsenterer undersøgelsens hovedresultater og metode.
Kapitel 2 handler om arbejdsmiljørepræsentanternes uddannelse i arbejdsmiljø og viser bl.a., hvorvidt arbejdsmiljørepræsentanterne har gennemført den lovpligtige uddannelse i arbejdsmiljø og om de har fået tilbudt supplerende uddannelse og komptenceudvikling.
Kapitel 3 handler om arbejdsmiljørepræsentanternes vurdering af deres samarbejde med relevante kollegaer og arbejdsgrupper i forhold til arbejdet med arbejdsmiljø og viser bl.a., hvorvidt arbejdsmiljø er et fast punkt på dagsordenen på MED-møderne.
Kapitel 4 handler om vilkårene for arbejdsmiljørepræsentanternes arbejde og viser bl.a., hvorvidt arbejdsmiljørepræsentanterne modtager løntillæg for deres funktion og om de har en fast aftale med deres leder om, hvor mange timer de må bruge ugentligt på arbejdsmiljørepræsentantarbejde.
Kapitel 5 handler om de arbejdspladsvurderinger, der foretages på de arbejdspladser, hvor de arbejdsmiljørepræsentanter, der har deltaget i undersøgelsen, arbejder. Kapitlet viser fx, hvornår der senest er gennemført en arbejdspladsvurdering og om arbejdspladsvurderingen ifølge arbejdsmiljørepræsentanterne gav et retvisende billede af arbejdsmiljøet.
Kapitel 6 handler om de trivselsmålinger, der foretages på arbejdspladserne, hvor de deltagende arbejdsmiljørepræsentanter er ansat. Kapitlet viser bl.a., hvor ofte der foretages trivselsmålinger samt om arbejdsmiljørepræsentanterne vurderer, at resultaterne af trivselsmålingerne er retvisende.
Kapitel 7 handler om arbejdsmiljørepræsentanternes relation til kollegaer på arbejdspladsen. Kapitlet belyser bl.a., hvor mange ansatte den ankelte arbejdsmiljørepræsentant er arbejdsmiljørepræsentant for samt hvordan introduktionen overfor nye medarbejdere foregår.
Kapitel 8 handler om, hvorvidt arbejdsmiljørepræsentanten føler sig klædt på til at varetage funktionen som arbejdsmiljørepræsentant og belyser bl.a. antallet af arbejdsmiljørepræsentanter på arbejdspladsen og samarbejde med andre arbejdsmiljærepræsentanter.
Kapitel 9 handler om arbejdsmiljørepræsentantens holdning til SL's rolle i forhold til arbejdsmiljøarbejdet. Kapitlet belyser bl.a., hvor tilfredse arbejdsmiljørepræsentanterne er med hjælpen og støtten fra SL samt deres brug af arbejdsmiljøredskaber.
Kapitel 10 handler om arbejdsmiljørepræsentanternes kendskab til KTO-aftalen om retningslinjer for forebyggelse vold, mobning og chikane på arbejdspladsen, KTO-aftalen om retningslinjer i forhold til forebyggelse af stress på arbejdspladsen og KTO-aftalen om social kapital.
Kapitel 11 er et mere fyldtesgørende metodeafsnit. 12. og sidste kapitel indeholder undersøgelsens spørgeskema, som blev sendt ud til Socialpædagogernes arbejdsmiljørepræsentanter.
Konklusion
- Arbejdsmiljørepræsentantuddannelse og kompetenceudvikling
Tre ud af fem arbejdsmiljørepræsentanter har fået tilbud om to-dages supplerende uddannelse, mens to ud af fem har modtaget tilbud om 1½-dags kompetenceudvikling af sin arbejdsgiver. - Samarbejde og MED-udvalg
Flertallet af arbejdsmiljørepræsentanter (81 %) vurderer samarbejdet om miljøarbejdet med deres leder som godt eller meget godt. Arbejdsmiljørepræsentanterne er ofte en del af MED-udvalget på arbejdspladsen. - Vilkår for arbejdsmiljørepræsentantens virke
Langt de fleste arbejdsmiljørepræsentanter modtager et løntillæg som følge af tillidshvervet. 44 % har ingen aftale om, hvor mange timer ugentligt, der er sat af til arbejdsmiljøarbejdet, 44 % har en aftale om en til tre timer ugentligt. - Arbejdspladsvurdering
En ud af to arbejdsmiljørepræsentanter oplevede i høj eller meget høj grad, at arbejdspladsvurderingen gav et retvisende billede af arbejdsmiljøet på arbejdspladsen. - Trivselsmåling
29 % af arbejdsmiljørepræsentanterne oplevede i høj/meget høj grad, at trivselsmålingen gav et retvisende billede af trivslen. 10 % ved ikke, om trivselsmålingen gav et retvisende billede af trivslen på arbejdspladsen. - Relationer til kollegaer i arbejdsmiljørepræsentant-rbejdet
To ud af tre arbejdsmiljørepræsentanter er arbejdsmiljørepræsentanter for kollegaer, som de ikke har mulighed for daglig kontakt til. En ud af to arbejdsmiljørepræsentanter har ingen fast procedure for indtroduktion af nye medarbejdere. - SL's rolle
26 % af arbejdsmiljørepræsentanterne svarer "ved ikke" til spørgsmålet om tilfredshed med hjælp og støtte fra SL og 55 % benytter i ringe grad eller slet ikke SL's arbejdsmiljøsite. - KTO-aftale
KTO-aftalen om retningslinjer for vold, mobning og chikane og KTO-aftalen om retningslinjer i forhold til forebyggelse af stress er kendt af to ud af tre arbejdsmiljørepræsentanter. KTO-aftalen om social kapital er mindre kendt, da den er kendt af en ud af to arbejdsmiljørepræsentanter.
Metode
Rapporten bygger på en elektronisk spørgeskemaundersøgelse, som er udsendt via mail alle Socialpædagogernes arbejdsmiljørepræsentanter. 440 ud af 949 mulige har besvaret undersøgelsen, hvilket giver en svarprocent på 46 %.