Konflikter og vold - en faglig udfordring
Vold er ikke den enkelte medarbejders problem, det er en udfordring for hele arbejdspladsen. I denne bog stilles der skarpt på, hvorfor konflikter opstår, og hvordan man kan undgå dem. Vold beskrives fra forskellige vinkler, og der gives et overblik over indsatser og metoder, som arbejdspladser kan bruge til at identificere, forebygge og håndtere vold.
Indhold
Sammen med sygeplejersker, sosu-assistenter og socialrådgivere er pædagoger blandt de faggrupper, der oftest bliver udsat for trusler og vold på jobbet. Undersøgelser og erfaringer fra en række arbejdspladser viser dog, at langt de fleste konflikter og episoder med vold kan forebygges, hvis arbejdspladsen samarbejder om at gøre en aktiv indsats for at undgå dem.
I bogen skriver fagfolk om, hvorfor der opstår konflikter og vold i mødet mellem medarbejdere og fx brugere, og hvad kan man gøre for at identificere, forebygge og håndtere volden. Vold fra borgere, brugere og patienter er ofte rettet mod medarbejdere som udtryk for frustration eller magtesløshed. Volden opstår tit, fordi borgeren ikke føler sig set, hørt eller respekteret.
Voldsforebyggelse handler derfor både om at sikre et godt arbejdsmiljø og om at sikre, at borgeren får en god behandling og service. Bogen indeholder mange konkrete eksempler på arbejdspladser, der arbejder med forebyggelse af vold. Det drejer sig fx om Enkeltmandsprojektet Sølund, der arbejder med anerkendelse og relationer og Kaløvigskolen, der arbejder med konflikthåndtering. Bogen indeholder også et håndbogsagtigt kapitel om indsatser og metoder til voldsforebyggelse – fx om hvordan man registrerer og analyserer trusler og voldsepisoder. Bogen henvender sig til studerende på social- og sundhedsområdet, til arbejdsmiljørepræsentanter, ledere og andre, som arbejder med voldsforebyggelse.