Læring forebygger voldsomme episoder
Når vi arbejder med borgere i forskellige sammenhænge, opstår der jævnligt konflikter, som kan udvikle sig til voldsomme episoder. Hvordan sikrer vi os, at vi lærer af situationerne, uanset om der er tale om små hverdagskonflikter eller de mere alvorlige, hvor en medarbejder udsættes for vold?
Indhold
I arbejdet med at forebygge konflikter og vold i sociale tilbud, på plejecentre, i skoler, jobcentre, på hospitaler og på andre arbejdspladser, er der fire vigtige indsatsområder: identifikation, forebyggelse, håndtering og læring. I praksis er det vanskeligt at adskille områderne helt tydeligt, fordi mange af indsatserne lapper ind over hinanden. I dette hæfte forsøger Vold som udtryksform alligevel at stille skarpt på læring efter voldsomme episoder. Læring er vigtigt for hele tiden at kunne blive bedre til at udvikle praksis – og dermed bedre til at forebygge nye voldsomme episoder.
I hæftet præsenteres tilgange og metoder, som kan være virksomme, når man skal lære af voldsomme episoder – både som medarbejdere, i personalegruppen og på arbejdspladsen samlet set. Udgivelsen kan bruges som inspiration af ledere og medarbejdere til at styrke arbejdet med at skabe mere læring og veltilrettelagte indsatser for voldsforebyggelse. Indsatser, hvor borgeres og medarbejderes fælles interesse i at opnå en tryg hverdag med høj trivsel uden voldsomme episoder er en reel mulighed.