Når vi skriver om mennesker
Det er ikke nogen let opgave at dokumentere sin pædagogiske praksis. Hvad skal med, og hvad skal udelades? 'Når vi skriver om mennesker' hjælper med at finde svar på netop dét spørgsmål.
Indhold
Motivationen for bogen ligger i de mange forskellige problemstillinger, som findes i dokumentationsarbejdet hos medarbejdere i det pædagogiske arbejde. Bogen er særligt henvendt til pædagogstuderende eller professionelle på efter- og videreuddannelse, men kan ydermere bruges i praksis.
Netop praksis er hovedfokus for bogens fire første kapitler. Herudover ser bogen også på de lovgivningsmæssige rammer for dokumentation. Ydmere kan du få indblik i 'ressourceorienteret dokumentation' som konkret metode. De sidste to kapitler se på relevante teorier og reflekterer over udviklingen af dokumentation.
Kapitlerne er følgende:
- Dokumentation i pædagogisk praksis
- Lovgrundlaget for dokumentation i social- og specialpædagogisk arbejde
- Skriftlig dokumentation i praksis
- Ressourceorienteret dokumentation
- Refleksioner over udvikling af dokumentation
- Pædagogers arbejde med skriftlig dokumentation