Social integration i arbejdslivet – belyst gennem en undersøgelse inden for voksenhandicapsektoren
At være en del af et arbejdsfællesskab
Indhold
Undersøgelsen, der skaber grundlag for denne artikel, har til hensigt at undersøge, hvordan arbejdsmiljøforhold og kulturforhold, både hver for sig og i en vekselvirkning, bidrager til social integration.
Social integration bliver defineret som, at den ansatte identificerer sig med og deltager i forskelligartede arbejdsfællesskaber. Undersøgelsen blev foretaget på en institution for voksne med varige fysiske og psykiske funktionsnedsættelser, og forfatternes formål med undersøgelsen var, at resultaterne kunne:
- Anvendes til at styrke beboernes livskvalitet
- Bidrage til at styrke institutionen som arbejdsplads
- Styrke ledernes individuelle og faglige udvikling
- Styrke institutionens forandringsorientering
Konklusion
Undersøgelsens resultater viste, at personalet generelt fungerer godt. I de tilfælde, hvor institutionens ansatte bliver udsat for stigende krav, skifter opfattelsen af arbejdsmiljøet dog til at være mindre tilfredsstillende, hvilket påvirker muligheden for social integration i negativ retning. Undersøgelsen konkluderer, at ansatte, der er involveret i sociale og tillidsfulde netværk på institutionen, i højere grad er socialt integreret i institutionen, end dem der ikke indgår i arbejdsrelaterede netværk.
Undersøgelsen viste ligeledes, at beboerne blev negativt påvirket i de perioder, hvor der er mange nyansatte og timelønnede vikarer, hvilket ligeledes kan vanskeliggøre at fastholde tillidsrelationer i personalegruppen.
Undersøgelsen kan ikke generaliseres til andre institutioner, men afdækningen af de sociale strukturer og processer vil kunne relateres til andre institutioners funktionsmåde.