Fra uddannelsessystemets udkant - fra forsorg til folkeskole
Bogen trækker tråde tilbage til Statens Åndssvageforsorg og beskriver den langsomme mentalitetsændring, der i 1980 endelig resulterede i, at multihandicappede børn blev omfattet af børns grundlovssikrede ret til undervisning.
Indhold
Lærer ved Vestermarksskolen i Aars, Laust Torp Jensen, sætter specialundervisning og dens historie i Danmark under lup. Bogen trækker tråde tilbage til 1800-tallets første forsøg på undervisning af de åndssvage, Statens Åndssvageforsorg, og den langsomme mentalitetsændring, der i 1980 endelig resulterede i, at multihandicappede børn nu også blev omfattet af børns grundlovssikrede ret til undervisning. "Med udgangspunkt i Vestermarksskolen fortæller bogen, hvordan vi har behandlet udviklingshæmmede og multihandicappede på kommunalt, regionalt og landsplan. Desuden bliver udviklingen i uddannelsespolitikken og ikke mindst samfundets og den enkeltes syn på de åndssvage fortalt", fortæller bogens forfatter. Karakteristisk for udviklingen er, at området fra begyndelsen har befundet sig i spændingsfeltet mellem et humanistisk menneskesyn og et teknisk-videnskabeligt menneskesyn.