Specialpædagogik ad nye veje
Denne bog forsøger at give et billede af det komplekse specialpædagogiske felt både i forskning og praksis. Bogen er udgivet i forbindelse med Niels Egelunds fødselsdag og er et festskrift til ham.
Indhold
Bogen er for de læsere, som har interesse i den specialpædagogiske faglige udvikling eller ønsker indsigt i Niels Egelunds arbejde igennem tiden. Dens artikler berører emner som: inkludering, rummelighed, specialpædagogik m.m. Bogens forfattere er henholdsvis forskere eller kendte debattører inden for det pædagogiske område. Den indeholder følgende artikler:
- ”Forord” af Charlotte Ringsmose og Kirsten Baltzer
- ”Indledning” af Anne Maj Nielsen
- ”Niels Egelund! Vor tids mest markante debattør, når emnet er skole!” af Bertel Haarder
- ”Forløb, formidling og formåen” af Hans Vejleskov
- ”Danish Pedagogical Psychology in Historical Perspective” af Seth Chaiklin
- ”En kommunikerende forsker” af Jakob Albrecht
- ”Svensk specialpedagogik. Intressant för vem?” af Bengt Persson
- ”Forskning om inkludering” af Peder Haug
- ”Rummelighedens retorik – om forholdet mellem politik og produktion i moderniseringen af den offentlige sektor i Danmark” af Tine Fristrup
- ”På vej mod en ny og mere rummelig folkeskole” af Ole Hansen
- ”Dilemmaer – som udgangspunkt for udvikling af inkluderende skolekulturer” af Kirsten Baltzer og Susan Tetler
- ”Specialundervisning af anbringelsestruede elever med og i vanskeligheder” af Poul Nissen
- ”Ret til undervisning – Specialundervisning for voksne i strukturreformen” af Charlotte Ringsmose
- ”Når det lykkes – Rummelighed i specialundervisning for voksne” af Charlotte Ringsmose og Vagn Sunesen
- ”Udsigt til indsigt? Kvalitet i læseundervisning for voksne” af Elisabeth Arnbak
- ”Bag PISA-overskrifterne” af Lena Lindenskov
- ”CV, publikationer, uddrag fra den Blå Bog” redigeret af Dorte Marie Søndergaard