Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Socialpædagoger
  3. Historie

Specialpædagogiske dilemmaer

I denne bog præsenteres teorier, ideologier og dilemmaer fra praksis inden for det specialpædagogiske område. Udgangspunktet for bogen er, at specialpædagogikken står overfor forandringer grundet globalisering, øget krav til viden og nye ideologiske syn på læring.

Indhold

Specialpædagogik sikrer, at borgere, som har brug for støtte for at kunne fungere i samfundet, får den bedst mulige hjælp. At alle borgere bliver integreret er et alment ønske i de nordiske lande, og dermed har specialpædagogikken en naturlig og central rolle i samfundet. Specialpædagogikkens rolle og funktion bliver påvirket af strukturændringer m.m. Vi skal fx ikke længere tilbage end til 1979 for at være i en tid, hvor ikke alle børn var berettiget til undervisning. Børn, som hørte til under særforsorgen, havde ikke ret til undervisning på dette tidspunkt. 

I 1980 kom undervisningspligten til at gælde alle børn, og amterne fik ansvaret for at tilbyde undervisning til børn med forskellige handicaps. Indtil 2007 var der to former for specialpædagogisk bistand; den almindelige, som blev varetaget af kommunerne og den vidtgående, der blev varetaget af amterne. Hvorvidt et barn blev tilknyttet den kommunale eller den amtslige bistand afhang af den kommunale skolestruktur og skolekultur samt kommunens økonomi. 

Fra den 1. januar 2007 blev amterne nedlagt, og dette påvirkede de specialpædagogiske tilbud. Det samlede ansvar for specialpædagogisk bistand blev overgivet til kommunerne. Disse strukturelle ændringer påvirker specialpædagogikken. Ligeledes har ændringer i læreruddannelsen og udbud af akademiske uddannelser i specialpædagogik på Danmarks Pædagogiske Universitet været med til at påvirke og ændre specialpædagogikken både teoretisk og i praksis. Denne bog er den første bog i serien ”Specialpædagogik i tiden”. Den indeholder følgende hovedkapitler:

  • Kampen om specialpædagogikkens hjerte og sjæl
  • Specialpædagogik: Modernitet og postmodernitet
  • Velfærdsstatsprofessioner og skoletradition
  • En profession for det levende liv
  • Kritisk teori
  • En kritisk-teoretisk analyse af marginaliseringsprocesser
  • Foucaults poststrukturalisme
  • Humanmentalitet
  • Pragmatisme
  • Specialpædagogikken og videnskaben
  • En effektiv og etisk profession
  • En profession i randzonen
Lærebøger og værktøjer
Forfatter
  • Rune Sarromaa Hausstätter
Årstal
2009
Udgiver
Dafolo, 208 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Bestil Find på bibliotek.dk

Se også

Lærebøger og værktøjer;

Grundfaglig viden om Profession og samfund

Nota, 228 sider 2017
Lærebøger og værktøjer;

Individ, institution og samfund - Antologi for faget

Billesø & Baltzer, 336 sider, 2. udgave 2013
Lærebøger og værktøjer;

Profession - skulle det nu være noget særligt?

Samfundslitteratur, 106 sider 2017
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank