Specialpædagogiske dilemmaer
I denne bog præsenteres teorier, ideologier og dilemmaer fra praksis inden for det specialpædagogiske område. Udgangspunktet for bogen er, at specialpædagogikken står overfor forandringer grundet globalisering, øget krav til viden og nye ideologiske syn på læring.
Indhold
Specialpædagogik sikrer, at borgere, som har brug for støtte for at kunne fungere i samfundet, får den bedst mulige hjælp. At alle borgere bliver integreret er et alment ønske i de nordiske lande, og dermed har specialpædagogikken en naturlig og central rolle i samfundet. Specialpædagogikkens rolle og funktion bliver påvirket af strukturændringer m.m. Vi skal fx ikke længere tilbage end til 1979 for at være i en tid, hvor ikke alle børn var berettiget til undervisning. Børn, som hørte til under særforsorgen, havde ikke ret til undervisning på dette tidspunkt.
I 1980 kom undervisningspligten til at gælde alle børn, og amterne fik ansvaret for at tilbyde undervisning til børn med forskellige handicaps. Indtil 2007 var der to former for specialpædagogisk bistand; den almindelige, som blev varetaget af kommunerne og den vidtgående, der blev varetaget af amterne. Hvorvidt et barn blev tilknyttet den kommunale eller den amtslige bistand afhang af den kommunale skolestruktur og skolekultur samt kommunens økonomi.
Fra den 1. januar 2007 blev amterne nedlagt, og dette påvirkede de specialpædagogiske tilbud. Det samlede ansvar for specialpædagogisk bistand blev overgivet til kommunerne. Disse strukturelle ændringer påvirker specialpædagogikken. Ligeledes har ændringer i læreruddannelsen og udbud af akademiske uddannelser i specialpædagogik på Danmarks Pædagogiske Universitet været med til at påvirke og ændre specialpædagogikken både teoretisk og i praksis. Denne bog er den første bog i serien ”Specialpædagogik i tiden”. Den indeholder følgende hovedkapitler:
- Kampen om specialpædagogikkens hjerte og sjæl
- Specialpædagogik: Modernitet og postmodernitet
- Velfærdsstatsprofessioner og skoletradition
- En profession for det levende liv
- Kritisk teori
- En kritisk-teoretisk analyse af marginaliseringsprocesser
- Foucaults poststrukturalisme
- Humanmentalitet
- Pragmatisme
- Specialpædagogikken og videnskaben
- En effektiv og etisk profession
- En profession i randzonen