Brobyggerne - Erfaringer fra ti projekter om ledelse af fremtidens velfærd
I denne rapport kan du læse om ti forskellige projekters erfaringer med velfærdsledelse. Rapporten belyser tre overordnede ledelsesudfordringer gennem erkendelser og caseeksempler fra projekterne.
Indhold
I 2010 blev Videnscenter for Velfærdsledelse etableret og igangsatte ti projekter, der havde til formål at udforske mulighederne for at nytænke den offentlige sektors måde at lede velfærdsproduktionen på. Målsætningerne for Videncenteret har bl.a. været at igangsætte nye projekter om god ledelse indenfor velfærdsområderne og at sikre lettilgængelig og sammenhængende formidling af den indsamlede viden.
I denne publikation opsamler og præsenterer Videnscentret nogle af de erfaringer og erkendelser om velfærdsledelse, som ti forskellige projekter er nået frem til. Publikationen har til formål at inspirere velfærdsledere, at højne ledelsesniveauet og at tilføre friske erfaringer til den faglige og politiske debat om velfærdsledelse.
Rapporten er inddelt i kapitler efter tre overordnede ledelsesudfordringer:
- At skabe en samlende mening
- At lede tværgående relationer
- At styrke udviklingskulturen
Hvert kapitel samler de ti projekters erfaringer og erkendelser i forhold til ledelsesudfordringen. Under hvert kapitel er der præsenteret en række eksempler fra udvalgte projekter.
Konklusion
- Projekterne viser, at mening og meningsfulhed er en afgørende ressource. Ledelsesudfordringen består i at opbygge en stærk fælles mening, som de involverede opfatter som legitimt og motiverende i hverdagen.
- Projekterne viser, at det tværgående samarbejde ofte er uformelt og fleksibelt struktureret samt at der typisk mangler en tydelig formel ledelseskompetence. Projekterne viser, at forskellige fagligheder ikke er uforenelige, men at der skal findes en måde, at kommunikere med hinanden på.
- Det er en vigtig ledelsesudfordring at skabe en kultur, der gør organisationen i stand til at reagere hurtigt og hensigtsmæssig på ydre forandringer og på eget initiativ udvikle sine processer og produkter. Den enkelte leder skal udvikle sine organisatoriske evner til at samarbejde om udvikling og innovation, og der skal skabes et ledelsesrum, hvor en udviklingskultur har gode betingelser.