Effektiv drift af sociale tilbud – Et inspirationskatalog
Dette inspirationskatalog er særligt relevant for driftsherrer og ledere af sociale tilbud. Her kan du få gavn af andres erfaringer og hente inspiration til, hvordan du kan effektivisere driften af dit sociale tilbud.
Indhold
Inspirationskataloget fra KL tager afsæt i en analyse af området for sociale tilbud, som blev gennemført i foråret 2015 som opfølgning på aftalen om kommunernes økonomi for 2014.
Analysen peger på en række veje til at opnå en mere effektiv drift af sociale tilbud. Formålet med analysen har været at undersøge botilbudsområdet anno 2015 og udbrede gode erfaringer med effektiviseringen af driften på det samlede botilbudsområde.
Analysen viser, at det er muligt samlet set at opnå en mere effektiv drift af de cirka 2.200 sociale tilbud, der findes på landsplan. På det grundlag har KL udarbejdet det nærværende inspirationskatalog. I kataloget inddrages eksempler fra sociale tilbud, hvormed der samles erfaringer på tværs af disse. Herved gøres det muligt for relevante beslutningstagere, herunder driftsherrer og tilbudsledere, at lade sig inspirere af andres erfaringer.
Inspirationskataloget indeholder følgende fem kapitler:
- I det første kapitel kan du læse en kort introduktion til inspirationskataloget. Her præsenteres også den nævnte analyse af området for sociale tilbud.
- Kapitel 2 tegner et billede af, hvordan området for sociale tilbud ser ud i dag. Dertil sættes inspirationskataloget i perspektiv, både i forhold til den hidtidige udvikling på området og yderligere fokuspunkter for fremtiden.
- I kapitel 3 præsenteres nogle af de udfordringer med at styre området, som driftsherrerne og tilbudsledere oplever. Med udgangspunkt i en række cases skitseres forskellige veje til en mere effektiv drift af sociale tilbud inden for tre områder.
- Kapitel 4 går i dybden med analysens metoder og baggrunden for analysen.
- Kapitel 5 indeholder en gruppe af yderligere cases fra botilbudsområdet, der kan bruges som inspiration.
Konklusion
Analysen identificerer følgende tre overordnede områder, hvor man som driftsherrer eller tilbudsleder kan lade sig inspirere af andre med henblik på at opnå en mere effektiv drift:
- Konsolidering af funktioner: Centralisering af administrations- og ledelsesfunktioner kan bidrage til en mere effektiv ressourceanvendelse samt øget professionalisering og kvalitativ opgavevaretagelse. Dette er særligt relevant blandt mindre tilbud.
- Tilbudsstørrelse og normering: Større enheder kan opnå en række stordriftsfordele. Botilbuddene bør som minimum have mellem 12 og 20 pladser for, at det kan lade sig gøre at drive et tilbud økonomisk og fagligt mest effektivt.
- Planlægning af arbejdstid: Ved at arbejde målrettet med tidsanvendelse på tilbuddene, herunder nedbringelse af overlap, mødeafvikling, sygefravær mv., er der betydelige gevinster at hente.
Metode
Analysens datakilder består af:
- Nøgletal fra 30 udvalgte tilbud, herunder 25 kommunale, tre regionale og to private tilbud.
- Interview med kommunale ledere og økonomimedarbejdere i ni udvalgte kommuner samt interview med ledere af de 30 tilbud.
- Workshops med et panel sammensat af ledere på udførerområdet i kommunerne og tilbudsledere, der har arbejdet særligt med udviklingen af området.
- 24 udvalgte casebeskrivelser fra i alt seks kommuner fra kortlægningen.
- Data fra Tilbudsportalen for samtlige godkendte tilbud med afgrænsning efter udvalgte paragraffer.