Faglig bæredygtighed og pædagogisk ledelse – Første delrapport
Strukturændringers betydning for den faglige ledelse
Indhold
Formålet med projektet har været at undersøge, hvordan den faglige ledelse og organisering på det pædagogiske område, og dermed også den pædagogiske faglighed, har udviklet sig i forbindelse med en kommunes strukturændring og ændring i styrelsesformen.
Projektet tager udgangspunkt i sammenlægningsprocessen i Bornholms regionskommune, hvor alle offentlige institutioner og organisationer er blevet til selvstændige virksomheder med aftalestyring.
Formålet med undersøgelsen er en analyse og erfaringsopsamling omkring tre hovedpunkter:
- Samspillet mellem de forskellige organisationsniveauer med henblik på kompetenceudvikling og faglig bæredygtighed på de pædagogiske områder i den nye organisationsmodel for Regionskommunen
- Udviklingen af nye ledelsesformer, herunder bl.a. organisering af selvstyrende grupper i de pædagogiske virksomheder, hvor der er sket en sammenlægning af flere mindre institutioner eller enheder under en fælles ledelse
Virksomheds- og aftalemodellens henholdsvis fremmende eller hæmmende virkning på den faglige udvikling i forhold til de pædagogiske virksomheder i Regionskommunen
Konklusion
Rapportens samlede konklusion er, at i Regionskommunen på Bornholm vil den overordnede organisationsmodel kunne styrke og underbygge faglighed og professionalisme, og i den udstrækning de decentrale virksomheder følger op på og gennemfører organisationsformer, der understøtter pædagogernes egne ledelsesprocesser i forhold til deres arbejde og de vidensdelingsprocesser, de indgår i, vil det yderligere kunne skabe en platform, der kan medvirke til personalets faglige udvikling i opgaveløsningerne.
Men det gøres ikke uden en omfattende støtte til både ledere og medarbejdere, så de professionelt og mentalt kan omstille sig til strukturændringerne og de nye arbejdsformer. På Bornholm har man i første omgang forsøgt at understøtte virksomhedslederne med forskellige uddannelsesmæssige tiltag, men også medarbejderne både på de centrale og decentrale niveauer har brug for forskellige støttemuligheder, fx i form af øget uddannelse, konsulenthjælp og supervision til gennemførelsen af de meget omfattende omstillingsprocesser.
Metode
Projektet om faglig bæredygtighed og pædagogisk ledelse er opdelt i to faser: En organisationsanalyse, som beskriver omlægningsprocessen i forbindelse med den kommunale strukturændring og en funktionsanalyse, som undersøger funktionaliteten i den nye struktur. Denne første delrapport omhandler organisationsanalysen.
Analysen tager udgangspunkt i skriftlig information om Bornholms Regionskommune, som har været tilgængelig på Regionskommunens hjemmeside samt både enkelt- og gruppeinterviews gennemført med repræsentanter fra de relevante ledelsesniveauer.