Ledelse med social kapital i den offentlige sektor
Det er veldokumenteret, at virksomheder med høj social kapital opnår bedre resultater end andre. Social kapital er dog ikke et koncept eller et quick fix, men en ressource, som udvikles gennem det daglige samarbejde på arbejdspladsen med fokus på tillid og oplevelse af retfærdighed.
Indhold
Effektiv opgaveløsning, trivsel blandt medarbejderne, mindre sygefravær og tackling af nye opgaver. Det er udfordringer, mange ledere i den offentlige sektor står overfor, og det kan lykkes, når lederen arbejder med at fremme den sociale kapital i den organisation, afdeling eller gruppe, han eller hun har ansvar for. Netop derfor sætter denne bog fokus på arbejdet med at opnå høj social kapital på arbejdspladsen.
Bogen er bygget op med to overordnede dele. Den første del introducerer og diskuterer selve begrebet social kapital. Anden del handler om den praktiske ledelse med udgangspunkt i social kapital og har særligt fokus på lederens rolle i at skabe høj social kapital på arbejdspladsen.
”Ledelse med social kapital i den offentlige sektor” henvender sig til den offentlige leder som inspiration til at lede med social kapital.