Nye grænser
Hvordan god ledelse kan bidrage til udviklingen af den offentlige sektor og velfærdssektorerne
Indhold
Finansielle, demografiske og kommunikative vilkår stiller store krav til den offentlige sektor. I det kommende årti opstår nye udfordringer, når vi kommer til at mangle arbejdskraft og dermed risikerer at måtte klare serviceproduktionen med dårligere uddannede og mindre motiverede medarbejdere. Denne afgørende forandring presser helt nye produktionsformer igennem og gør det nødvendigt med en ny arbejdsdeling med den private sektor og med civilsamfundet.
Vi tror, at fire områder er afgørende for at håndtere udfordringerne i den offentlige sektor:
- Kommunikativ ledelse
- Konkurrenceudsættelse
- Digitalisering
- Relationen til den tredje sektor
Disse fire områder indgår i de løsninger, vi skal finde inden for de næste fem til 15 år. Vejen til mere effektivitet, mere evidens, klarere prioritering i forhold til borgerne, lavere ressourceforbrug og yderligere læring og kompetenceudvikling til medarbejderne hænger sammen med disse fire områder. Vi diskuterer ledelsesopgaven i forhold til udviklingen på disse fire områder i hver sit afsnit. Vi anvender cases og opstiller anbefalinger.
Konklusion
Debatoplægget har opstillet 14 anbefalinger på fire områder som, vi tror, er afgørende for at håndtere udfordringerne i den offentlige sektor:
- Kommunikativ ledelse: Ledere kan gå forrest med innovation omkring sociale medier, med udvikling af ny bevidsthed om prissætning og økonomisering og med faktaformidling om finanser, effekt og tilfredshed.
- Konkurrenceudsættelse: De klare retningslinjer er forudsætningen for succes med konkurrenceudsættelse inden for offentlig velfærdsproduktion. Udvikling af pilotprojekter kan bane vej for nye måder at løse opgaverne på.
- Digitalisering: Topledere bør sikre en beslutningsproces for it-projekter, som de kan forstå. It-projektet skal bygge på tværfaglige kompetencer og beslutningsprocessen skal baseres på solide business cases.
- Relationen til den tredje sektor: Den professionelle ledelse af frivillighedsarbejdet kræver, at den fagprofessionelle definerer sig som leder af frivillige og balancerer mellem motiverende og samfundsmæssige hensyn. Topledere skal facilitere denne læring og udvikling.