Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Socialpædagoger
  3. Ledelse

Socialfaglig ledelse som begreb og praksis

Der er ændringer i ledelsesstrømningerne. De flyder nu fra generalistledelse over i socialfaglig-orienteret ledelse. Ønsker du at dykke ned i den nye udvikling, giver denne PhD-afhandling dig en ideel mulighed for at få en dybdegående indsigt i de nye ledelsesstrukturer.

Indhold

PhD-afhandlingen kortlægger en ny udvikling i ledelsesstrukturerne, hvor den socialfaglige leder vinder indpas. Man har bl.a. set, at uddannelsesområdet udvikles, så ledelsesværktøjer indarbejdes i praksis. Man ser  en tendens til, at kommunale børne- og ungeafdelinger går fra at blive ledet af generalistledere til at ansætte fagprofessionelle i ledelsesstillinger under betegnelsen socialfaglige ledere.

Afhandlingen er opbygget på følgende måde:

Del 1: Scenen sættes
Del 2: Metode
Del 3: Vilkår og teoretisk grundlag for socialfagligt ledelsesarbejde
Del 4: Faglig indsigt og ledelsesidentitet
Del 5: Pragmatisk validering, genbesøg i praksisfeltet
Del 6: Læring og strategiske/organisatoriske perspektiver

Konklusion

PhD-afhandlingen argumenterer for at den socialfaglige leder bevæger sig i en midterposition mellem dét at være fagprofessionel og dét at være i en lederposition. Samtidig argumenterer den også for, at socialfaglig ledelse omfatter tre vidensområder:

  1. Fagspecifik viden - heri bl.a. et dybdegående kendskab til socialfaglige begreber.
  2. Generel ledelsesmæssig viden - heri evnen til at kunne arbejde strategisk og skabe udviklingsprocesser.
  3. Praksisrelateret viden - særligt at være det ledelsesniveau der er tættest på praksis.

Samtidig har afhandlingen udformet Refleksionsmodellen, som nuancerer den socialfaglige ledelsesopgave og kortlægge dens kompleksitet og dynamik.  

Metode

Afhandlingen tager udgangspunkt i et studie baseret på interview af 17 socialfaglige ledere og konsulenter, der samtidig er aktivt deltagende på Masteruddannelse i udsatte børn og unge.

Forskning
Forfatter
  • Randi Riis Michelsen
Årstal
2016
Udgiver
Aalborg Universitet, 234 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Ledelse og fag i samspil - Om ledelse af fag og organisation - også i forhold til politikere, administration og omverden

Socialpædagogernes Landsforbund, 28 sider 2009

Socialfaglig ledelse: børne- og ungeområdet

Samfundslitteratur, 210 sider 2013

Når ledelsesspændet vokser

KORA, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning, 46 sider 2013
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank