Socialfaglig ledelse som begreb og praksis
Der er ændringer i ledelsesstrømningerne. De flyder nu fra generalistledelse over i socialfaglig-orienteret ledelse. Ønsker du at dykke ned i den nye udvikling, giver denne PhD-afhandling dig en ideel mulighed for at få en dybdegående indsigt i de nye ledelsesstrukturer.
Indhold
PhD-afhandlingen kortlægger en ny udvikling i ledelsesstrukturerne, hvor den socialfaglige leder vinder indpas. Man har bl.a. set, at uddannelsesområdet udvikles, så ledelsesværktøjer indarbejdes i praksis. Man ser en tendens til, at kommunale børne- og ungeafdelinger går fra at blive ledet af generalistledere til at ansætte fagprofessionelle i ledelsesstillinger under betegnelsen socialfaglige ledere.
Afhandlingen er opbygget på følgende måde:
Del 1: Scenen sættes
Del 2: Metode
Del 3: Vilkår og teoretisk grundlag for socialfagligt ledelsesarbejde
Del 4: Faglig indsigt og ledelsesidentitet
Del 5: Pragmatisk validering, genbesøg i praksisfeltet
Del 6: Læring og strategiske/organisatoriske perspektiver
Konklusion
PhD-afhandlingen argumenterer for at den socialfaglige leder bevæger sig i en midterposition mellem dét at være fagprofessionel og dét at være i en lederposition. Samtidig argumenterer den også for, at socialfaglig ledelse omfatter tre vidensområder:
- Fagspecifik viden - heri bl.a. et dybdegående kendskab til socialfaglige begreber.
- Generel ledelsesmæssig viden - heri evnen til at kunne arbejde strategisk og skabe udviklingsprocesser.
- Praksisrelateret viden - særligt at være det ledelsesniveau der er tættest på praksis.
Samtidig har afhandlingen udformet Refleksionsmodellen, som nuancerer den socialfaglige ledelsesopgave og kortlægge dens kompleksitet og dynamik.
Metode
Afhandlingen tager udgangspunkt i et studie baseret på interview af 17 socialfaglige ledere og konsulenter, der samtidig er aktivt deltagende på Masteruddannelse i udsatte børn og unge.