Koordineret udredning og indsats
Rapporten fra VIVE introducerer en prototype, der kan styrke en koordineret udredning og indsats for det tværsektorielle samarbejde om og med borgere med psykiske vanskeligheder og hyppige indlæggelser.
Indhold
Mennesker med psykiatriske lidelser har oftest ikke kun brug for behandling i regionalt regi, men har samtidigt behov for støtte i flere andre regi også. I den forbindelse fastslår den nærværende rapport fra VIVE, at flere undersøgelser viser, at en række akutte genindlæggelser i psykiatrien kan betegnes som uhensigtsmæssige, fordi de kunne have været imødegået, hvis samarbejdet på tværs af regi havde fungeret bedre. Det tværsektorielle samarbejde om borgere med psykiske vanskeligheder og hyppige genindlæggelser er altså præget af mange udfordringer.
Derfor har VIVE, på baggrund af en vidensafdækning på området, udviklet en prototype. Prototypen kan styrke en koordineret udredning og indsats, og præsenteres i denne rapport.
Helt kortfattet belyses det at prototypen består af seks kerneelementer, der bør medtænkes i en koordineret indsats:
Tværgående orientering og beslutningskompetence:
1. Bring de rigtige aktører sammen.
2. Opsæt fælles mål, skab en plan og evaluér samarbejdet.
3. Afklar/uddelegér beslutningskompetence og skab smidige beslutningskæder.
Gensidig kommunikation og vidensdeling:
4. Skab gensidigt kendskab.
5. Afklar rammerne for vidensdeling og kommunikationsveje.
Samarbejdskultur og psykologisk tryghed:
6. Afstem roller og værdier for samarbejdskulturen med fokus på mangfoldighed, tryghed og respekt.
Metode
Vidensindsamlingen og udviklingen af prototypen blev inddelt i fire faser:
Fase 1: Litteraturstudie og ekspertinterviews: her afsøgte rapportens forfattere eksisterende dansk og nordisk litteratur på området for at udnytte eksisterende viden og erfaringer. Derudover blev der udført en række ekspertinterviews for at forsøge at belyse modellerne i relation til denne undersøgelses specifikke målgruppe.
Fase 2: Interviews med borgere, medarbejdere og ledere samt observationer.
Fase 3: Udvikling af prototype på baggrund af den indsamlede viden om både målgruppen, samarbejdsmodellerne og praksiserfaringer.
Fase 4: Vurdering af prototypen, hvor det første udkast blev præsenteret for en interessentgruppe, som efterfølgende blev sat til at vurdere, om prototypen var forståelig, faglig velbegrundet, relevant og realistisk.
Herefter skal Social- og Boligstyrelsen vurdere, om indsatsen kan indstilles til modning.