Den tværprofessionelle praktiker - Om udvikling af tværprofessionelt pædagogisk arbejde
Om at samarbejde på tværs af etablerede professioner.
Indhold
Denne bog handler om det samarbejde, der foregår på tværs af professioner såsom pædagoger, lærere, socialrådgivere, uddannelsesvejledere og en række andre professionelle. Et samarbejde, som nødvendigvis må etableres, hvis det socialt forebyggende arbejde for såvel de velfungerende som de udsatte børn og unge skal lykkes i praksis.
Grundsynspunktet i bogen er, at tværprofessionalitet ikke alene er nødvendig i enhver form for pædagogisk arbejde i det senmoderne samfund – det rummer også store udviklingsmuligheder for den enkelte professionelle.
I bogen gennemgås sociologiske, kulturteoretiske, pædagogiske, organisatoriske og didaktiske perspektiver på tværprofessionelt arbejde, og der opstilles en model (udviklingskompasset) for udviklingspotentialerne i dette arbejde.
Bogen henvender sig til såvel studerende på læreruddannelsen og på pædagoguddannelsen som til efter-/videreuddannelse af praktikere inden for disse områder.