Fagprofessionelles møde med udsatte klienter
De mest udsatte klienter er i kontakt med mange af velfærdsstatens institutioner, men hvordan forholder systemet sig egentlig til klienter, der er dobbeltdiagnosticerede, og hvilke dilemmaer kan der opstå i den organisatoriske praksis?
Indhold
Denne bog sætter fokus på nogle af de mest udsatte personer i samfundet. Personer, hvis tilværelse er præget af en kombination af psykiske lidelser, misbrug, kroniske sygdomme, hjemløshed og fængselsophold. På grund af kompleksiteten af deres problemer, bliver de mødt af velfærdsstaten på mange forskellige måder, og det er de møder, denne bog sætter sig for at undersøge. Den stiller skarpt på, hvilke arbejdsformer og rationaler de fagprofessionelle bringer til mødet, og hvordan henholdsvis de pædagogiske, de juridiske og de økonomiske rammer påvirker det møde.
Bogen henvender sig til nuværende såvel som fremtidige fagprofessionelle på det sociale område. Det indebærer også den studerende, den pædagogiske leder og policy-planlæggeren.
Metode
Bogens analyser baserer sig på nærved 100 interviews med udsatte klienter og de fagprofessionelle, som gruppen er i kontakt med hver dag.