Hvordan styres videnssamfundet? – Demokrati, ledelse og organisering
På trods af at denne antologi handler om politik, forskning og sammenspillet mellem disse to på universitetsplan, er den relevant for studerende samt praktikere inden for det pædagogiske område. Bogen er tænkt som undervisningsmateriale i forbindelse med videnskabsteori, pædagogik, sociologi og statskundskab.
Indhold
Antagelsen om, at vores samfund er baseret på en vidensøkonomi, betyder, at samfundsudviklingen og økonomisk vækst hviler på forskningsbaseret viden. Hvad der gives forskningsmidler til? Hvad forskning skal bruges til? Hvilke metoder forskningen skal hvile på? Er spørgsmål, som ikke alene besvares og træffes af universiteterne, men som i høj grad bliver truffet af politikere. Hvilke konsekvenser dette har for forskningen diskuteres i denne antologi. Den er skrevet af 16 anerkendte forskere inden for videnskabsteori, økonomi, samfundsvidenskab, organisation og ledelse og indeholder følgende kapitler:
- ”Videnskab og samfund” af Jan Faye
- ”Videnspolitik mellem kontrol og kritisk diskussion” af Gitte Meyer
- ”Videnskabens særlige rolle i det liberale demokrati” af Klemens Kappel
- ”Er socialkonstruktivismen særlig demokratisk?” af Finn Collin
- ”Forskningskommunikation mellem formidling, markedsføring og politik” af Maja Horst
- ”Er videnspolitik godt for videnskaben” af Claus Emmeche
- ”Nyliberalisme, universiteter og den akademiske frihed” af Mogens Ove Madsen
- ”Samfundsvidenskaber under ny videnspolitik” af Heine Andersen
- ”Magt og management på universiteterne” af Jørgen Grønnegård Christensen
- ”Danske Universiteter – virksomheder i statens koncern” af Susan Wright
- ”Universiteter i en brydningstid: Bologna, Lissabon og den danske andedam” af Hanne Foss Hansen
- ”Forskningsfrihed gennem ansvarliggørelse” af Henrik Stampe Lund
- ”Danmark og Europa som vidensbaserede økonomier” af Jens Degett
- ”Betydningen af bibliometriske indikatorer” af Peter Dahler-Jensen
- ”Giver aktivistisk forskningspolitik mening?” af Christian Bjørnskov
- ”Viden som privat eller offentligt gode” af David Budtz Pedersen