Krisen i dansk pædagogik - En upraktisk blog
I denne bog retter Thomas Aastrup Rømer kritik mod det uddannelsessystem og den uddannelsestænkning, som han mener ødelægger den danske pædagogiske tradition med evidensdiskurs og evidenskrav og omdanner pædagoger til metodemaskiner og børn til åndsuniformerede velfærdsmaskiner.
Indhold
Krisen i dansk pædagogik er en samling af 80 blogindlæg, der er publiceret for fagbladet Folkeskolens hjemmeside fra 2009-2012. De 80 indlæg i bogen er forskellige og tæller både lange analyser og små pædagagogiske digte. Bogen kan både læses ud i ét eller deles op i mindre dele.
Pædagogik har i følge forfatteren udviklet sig i en retning, som ødelægger store dele af den danske pædagogiske tradition. I bogen kritiserer Thomas A. Rømer, som er lektor i pædagogisk filosofi, udviklingen i det danske udviklingssystem og uddannelsestænkningen, som han mener er præget af en pædagogik, der er ved at størkne i evidensdiskurs- og krav. Forfatteren er ikke bange for at rette sin kritik mod både enkeltpersoner og organisationer.
Bogen henvender sig pædagoger, studerende og andre, der interesserer sig for pædagogik, filosofi, kultur, historie og politik.