Mod bedre resultater? En kvalitativ analyse af botilbudslederes oplevelse af effektstyring og centerstrukturen i Københavns Kommune
Denne bog undersøger, hvordan botilbudslederne oplever at arbejde med effektstyring, og hvordan de oplever, at dette samt centerstrukturen påvirker den daglige ledelse af det pædagogiske arbejde.
Indhold
Denne bog har fokus på botilbud for voksne med udviklingshæmning i Københavns Kommune. Botilbudslederne på disse botilbud er ansvarlige for implementeringen af effektstyringsstrategien samtidig med, at botilbudslederne er dem, der er nærmest berørt af centerstrukturen. Denne bog undersøger derfor, hvordan lederene oplever at arbejde med effektstyring og undersøger, hvad udviklingen indenfor effektstyringsstrategien, og herunder centerstrukturen, er et udtryk for. Bogen undersøger yderligere, hvorvidt effektstyringsstrategien kan have utilsigtede konsekvenser for borgerne.
Konklusion
Undersøgelsen viser, at der er sket en udvikling fra at betragte mennesker med udviklingshæmning i et lægevidenskabeligt perspektiv til et pædagogisk perspektiv, samt en ændring fra en beskyttelsesideologi over en normaliseringsideologi til en retssikkerhedsideologi.
Bogen beskriver videre, hvordan der kan ses en udvikling, hvor behovet for styring og professionalisering af de sociale tilbud vokser, og hvor kommunerne i højere grad end tidligere stiller krav til institutionerne om bl.a. dokumentation. Undersøgelsens informanter oplever, at området har udviklet sig fra at være organiseret forholdsvist decentralt med en høj grad af autonomi, til i højere grad at være styret og forpligtiget overfor resultater og kommunalt vedtagne mål og strategier. Herudover konkluderes det, at effektstyringsstrategien og centerstrukturen er opstået og vinder legitimitet på baggrund af en række rationalitetsmyter i form af stordriftsfordele, evidensbaseret viden og målbarhed.
Undersøgelsen viser, at botilbudslederne oplever centerstrukturen positivt og fremhæver muligheden for at udvikle sig fagligt og dele hinandens erfaringer. Samtidig har indførelsen af centercheffunktionen som et ekstra led påvirket botilbudslederens ledelsesrum. Centerchefen opleves af informanterne som en sparringspartner, og det konkluderes derfor, at det ekstra ledelsesniveau ikke opleves som en indskrænkelse af råderum, men nærmere som en mulighed for at fremme refleksioner og handlemuligheder i fællesskab.
Undersøgelsen viser yderligere, at centraliseringen af administrationen har haft utilsigtede konsekvenser. Botilbudslederne oplever det som et tab, at der ikke længere er en administrativ medarbejder tilgængelig på botilbuddet, og de oplever, på trods af et mål om det modsatte, at de ikke har fået mere tid til faglig ledelse.
Bogen runder af med at konkludere, at der fremstår potentialer både i effektstyringsstrategien og i centerstrukturen, men at det ikke ændrer på det grundlag, at tiltagene er skabt ud fra en økonomisk nødvendighed frem for et etisk perspektiv.
Metode
Undersøgelsen er baseret på otte interviews med fem botilbudsledere og to centerchefer indenfor botilbudsområdet for mennesker med udviklingshæmning i Københavns Kommune.