Organisationsforståelse i moderne pædagogiske institutioner
Den pædagogiske institution stilles i disse år over for en lang række nye udfordringer fra omgivelserne. Politikere, forvaltning og brugere har store og ofte modsatrettede forventninger, som skal imødekommes samtidig med, at institutionen udvikler den pædagogiske kerneydelse og den organisatoriske praksis.
Indhold
'Organisationsforståelse i moderne pædagogiske institutioner' søger med baggrund i en pædagogisk-sociologisk forståelsesramme at komme med svar på, hvad ovenstående udfordringer betyder for de pædagogiske institutioner.
Omgivelsernes forventninger analyseres og diskuteres med udgangspunkt i de to temaer:
- Den offentlige modernisering: de overordnede samfundsmæssige betingelser, som institutionen skal virke i
- Den kulturelle modernisering: de livsvilkår, der omgiver det enkelte menneske
Samspillet med omgivelserne har stor betydning for, hvordan institutionen skal forstå sig selv som organisation. Igennem en række analyser og billeder af praksis beskrives institutionens muligheder for at agere i hverdagslivet og udvikle sig.
Bogen henvender sig til de studerende ved videregående uddannelser, til deltagere på ledelseskurser, til pædagogiske institutioner og institutionsledere samt til pædagogstuderende i faget 'Kommunikation, organisation og ledelse'.