Projekt særforanstaltninger
Ved at læse denne rapport får du et indblik i udviklingsprojektet bag en ny metode indenfor Afstemt Pædagogik, som bygger på principperne fra Low arousal-traditionen.
Indhold
I denne rapport kan du få et indblik i erfaringerne fra et tre-årigt udviklingsprojekt, hvori der er udviklet en ny metode indenfor særforanstaltninger.
Målgruppen for særforanstaltninger er kompleks, da der er tale om borgere med meget forskellige diagnoser, hvilket også betyder, at de ofte kræver vidt forskellige pædagogiske metoder.
Denne nye metode kaldet Afstemt Pædagogik er igennem dette projekt både udviklet og afprøvet, hvortil der også er lavet nye effektmålingsredskaber. Afstemt Pædagogik lægger sig op af principperne fra Low Arousal-traditionen, men er tilpasset en dansk ramme.
Denne metode affødes af, at flere medier i efteråret 2010 kunne dokumentere en række voldsomme episoder på døgninstitutioner og opholdssteder. Det førte til en diskussion om, hvorvidt kommunerne kunne håndtere borgere med problemskabende adfærd. Dette resulterede i nærværende udviklingsprojekt inden for særforanstaltninger, som du kan læse om i denne rapport.
Konklusion
Resultaterne viser, at brugen af AP-metoden har mindsket antallet af magtanvendelser samt begrænset problemskabende adfærd. Medarbejderne, som har gjort brug af AP-metoden, er blevet langt bedre til at læse og identificere borgerens behov. Det har medført, at medarbejderen i langt højere grad kunne respondere hensigtsmæssigt samt imødekomme og skabe dialog med borgeren.
De redskaber, som medarbejderne særligt oplevede som nyttige, var blandt andet det at flytte fokus fra styring og kontrol. I stedet blev den pædagogiske opgave at nedsætte stressniveauet hos borgeren samt at skabe udvikling gennem dialog.
Med disse målsætninger viste det sig at være essentielt for metoden, at medarbejderne brugte tid på at lære den enkelte borger at kende. Dette kræver, at medarbejderen giver sig tid til at inddrage borgeren aktivt i processen.
Metode
Udviklingsprojektet bygger på en grundlæggende kortlægning over omfanget af særforanstaltninger for børn, unge og voksne med sociale vanskeligheder, sindslidelser og handicap.
Derudover er der indledningsvis foretaget interview med centrale aktører på feltet samt internationalt review af kendte og dokumenterede metoder på området.