Staten og den institutionelle pædagogik
I denne bog beskriver fem forskere relationen mellem den generelle samfundsudvikling, den statslige styring og den pædagogiske praksis i statslige institutioner.
Indhold
I denne bog kigger fem forskere bl.a. på uddannelseseksplosionen i 1960, på folkeskolelovene, som afspejler statens forventninger til samfundets kommende borgere og på overgangen mellem barn og myndig borger, som forlænges og selvstændiggøres i det klassedelte samfund.
Man kan i bogen også læse om forholdet mellem socialpolitik og socialpædagogik og om “professionalisme” inden for pædagogisk virksomhed. Bogen afsluttes med en samfunds- og uddannelseshistorisk vinkel på, hvad “pædagogisk sociologi” er som forskningsfelt, fx fremhæves problematikken om “ulighed og uddannelse”.
Selvom bogen henvender sig til akademiske studiemiljøer, kan alle som udfører pædagogisk praksis i statslige pædagogiske institutioner have udbytte af at læse bogen.