Social kapital i aktion - Veje til samarbejde om kerneopgaven
I denne bog kan du hente viden og redskaber til at arbejde med kerneopgaven i et hvert arbejdsfællesskab. Bogen fokuserer på social kapital og samarbejde.
Indhold
Bogen henvender sig til personalegrupper, som ønsker at skærpe deres fælles opmærksomhed på deres kerneopgave og på samarbejdet kollegaerne imellem. Ved hjælp af denne bog kan personalegruppen sammen fokusere på kombinationen af kvalitet, produktivitet, arbejdsglæde og nytænkning.
I bogen kan du læse om praktiske tilgange og måder at kommunikere på, der sigter at øge den sociale kapital i et arbejdsfællesskab. I denne sammenhæng handler social kapital om at opnå et fælles blik på kerneopgaven samt skabe enighed om, hvad det særlig meningsfulde i jeres specifikke kerneopgave er.
Forfatterne gør begreberne om social kapital levende og konkrete og giver derved deres bud på, hvordan man kan arbejde praktisk og fordomsfrit med værdien af stærke arbejdsrelationer samt måder at kommunikere på, som øger den sociale kapital i et arbejdsfællesskab.
Det fremgår i bogen, at social kapital kræver, at ledelsestilgange suppleres med en øget opmærksomhed på samarbejdet om kerneopgaven. Med dette samarbejde skal retfærdighed og tillid fremmes. Dertil skal samarbejdet øge læringen og arbejdsevnen.
Der gives en lang række praktiske, konkrete og hverdagsnære eksempler på, hvordan man kan udvikle samarbejdet om kerneopgaven med fokus på forskellige aspekter af social kapital. Eksemplerne er fra mange forskellige typer arbejdspladser.
Igennem arbejdet med social kapital har forfatterne videreudviklet ideer og metoder og udarbejdet en søgemodel, som viser veje til samarbejde om kerneopgaven. Denne søgemodel præsenteres læseren for i bogen.