Stresshåndtering på arbejdspladsen
Gennemgang af en række værktøjer og fremgangsmåder, der kan hjælpe den enkelte i arbejdet med trivsel og stressbekæmpelse
Indhold
Bogen henvender sig til ledere, HR-folk og tillids-og sikkerheds-repræsentanter som en håndbog, der fortæller, hvordan man kan undgå stress på arbejdspladsen. Når en medarbejder går ned med stress, kan det ofte skyldes, at der er et stressende miljø på arbejdspladsen. Det gælder derfor om at skabe en arbejdsplads, hvor trivsel og det psykiske arbejdsmiljø er i højsædet.
Forfatteren sammenligner løg og stress. Hvad har de to ting tilfælles? spørger hun og svarer: ”Et løg har mange lag - det har forebyggelse af stress også. Hvis man spiser løg i større mængder, kan det give mavepine, der gør stress også, og nogle kalder oven i købet stress for livets krydderi, fordi det i passende mængder faktisk sætter krydderi på tilværelsen. Stress-energi i små mængder er faktisk også sundt, ligesom løg. Denne bog handler imidlertid om den usunde stress - og det er min erfaring, at stress hurtigt bliver usundt”.
Flere steder i bogen bruger forfatteren løget som metafor for indsatsen for at skabe trivsel og tiltag mod stress. Et løg indeholder det, der skal til for at spire under de rette vækstbetingelser. Bogen indeholder det, der skal til for at komme i gang med stressforebyggelsen og skabe trivsel på den enkelte arbejdsplads, offentlig som privat. Kraften til dette, siger forfatteren, findes i løgets indre, nemlig i den trivselsskabende ledelse og stressforebyggelsen via et godt psykisk arbejdsmiljø, og derfor beskriver bogen grundigt sammenhængen mellem ledelse, psykisk arbejdsmiljø og trivsel.
Bogen er delt op i to dele. Den første del giver baggrunds- og generel viden om stress og stressmestring på det personlige plan og den slutter af med et afsnit om psykisk arbejdsmiljø. I denne del får læseren også lejlighed til at teste sin viden om stress.
Bogens anden del beskriver konkret, og ved hjælp af en lang række redskaber, den proces, som en virksomhed eller organisation skal igennem for at arbejde seriøst med forebyggelse af stress.
I hele bogen gennemgås klart og overskueligt en mængde væsentlig viden. Det gøres på en nøgtern og tydelig måde. Fx siges det om sammenhængen mellem stress og det psykiske arbejdsmiljø, at den er langt fra enkel, fordi den personlige psykologi og den individuelle stresskompetence er afgørende for, hvordan forholdene på arbejdspladsen virker på den enkelte. Det, der er årsag i den ene situation, kan være virkningen i den anden.
Det handler om den enkeltes livssituation, der aldrig er statisk, om personligheden og bestemte ”stress-bemestringskompetencer”. Alt dette har stor betydning for, om der er en psykisk belastning eller ej. Imidlertid er det klart, at jo flere optimale psykosociale miljøforhold, der findes og udvikles, jo mindre stress vil der eksistere i virksomheden - og det vil naturligvis lette arbejdet totalt set.
I bogen gennemgås detaljeret de seks dimensioner i det psykiske arbejdsmiljø, som Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø gennem årene har fundet frem til som afgørende. De er almene og går igen på tværs af de forskellige sektorer og arbejdsforhold. Under hvert ”guldkorn” beskrives også ledelsens opgave.
De seks områder er:
- Krav
- Forudsigelighed og kontrol
- Indflydelse på egen situation
- opgavekontrol
- færdighedskontrol
- kontrol over arbejdssituationen - Meningsfuldhed
- Social støtte
- følelsesmæssig
- praktisk
- vurdering
- information
- sammenhold
- støttende atmosfære - Belønning og anerkendelse
Det går igen i flere og flere værker om motivation, arbejdsmiljø, stress og produktivitet, at begrebet anerkendelse er ved at komme særdeles meget i fokus.
Afslutningsvis gennemgås i bogen de seks lag i trivselsløget med konkrete forslag til indsatser. Overordnet er de seks lag, der skal arbejdes med
- Viden om stress
- Undersøgelse af stressniveauet i organisationen
- Ansvarliggørelse
- Håndtering af aktuel stress
- Stil krav til ledelseskvaliteten
- Udvikling og forebyggelse
Det understreges i bogen, at det psykiske arbejdsmiljø og trivsel ikke egner sig til tidsafgrænsede standardkoncepter. Ligeledes at kortlægninger, stresspolitikker og handlingsplaner er de første lag - men nøglen til succes ligger i integration i den daglige drift, fokus på kvalitet, klar prioritering og god ledelse. Det tager lang tid, og det er først og fremmest en ledelsesopgave at sørge for, at arbejdet sættes i gang og lykkes.
Ledelsen kan få hjælp og har brug for hjælp fra mange sider - men det understreges, at det psykiske arbejdsmiljø er ledelsens ansvar. Med denne bog og de fremgangsmåder, der beskrives i den, har enhver virksomhedsledelse fået adgang til reel viden og gode værktøjer.
Det er gode, anvendelige værktøjer, og det fremgår tydeligt af bogen, at der ikke plæderes for standardløsninger men for, at man skal være opmærksom på arbejdets karakter, kulturen på arbejdspladsen (som så måske undertiden kan trænge til et eftersyn) og lederens evne til håndværket ledelse, der bestemmer, dels om der er optimale eller belastende forhold på den enkelte arbejdsplads - dels hvordan der i hvert enkelt tilfælde så skal handles.
Det skal fremhæves, at bogen behandler både den individuelle og den organisatoriske stress i deres sammenhæng.
Når en medarbejder går ned med stress, kan det ofte skyldes, at der er et stressende miljø i virksomheden. Det gælder derfor om at skabe en arbejdsplads, hvor trivsel og det psykiske arbejdsmiljø er i højsædet. Bogens pointe er, at stress aldrig er den enkeltes ansvar - det er hele arbejdspladsens. Derfor er det vigtigt, at arbejdspladsen aktivt forebygger stress og arbejder for øget trivsel.