At opbygge evaluering i pædagogisk praksis
I denne rapport kan du læse om et projekt, som har handlet om at opbygge og etablere en særlig evalueringspraksis i tre institutioner i Hillerød Kommune.
Indhold
Den nærværende rapport er baseret på et udviklings- og følgeforskningsprojekt, som blev igangsat af BUPL Nordsjælland, Hillerød Kommune og tre institutioner i kommunen. Henholdsvis to 0-6-års institutioner og én SFO.
Projektets intentioner har været:
- At udvikle en forståelse af evalueringsbegrebet baseret på praksiserfaringer.
- At udvikle praksiserfaringer ved at opbygge evaluering baseret på hverdagens præmisser.
Projektet har bestået i en udviklingsdel og en følgeforskningsdel:
- Med hensyn til udviklingsdelen har pædagogerne i de tre institutioner haft ansvar for at finde, definere og arbejde med de evalueringstemaer, de fandt mest relevante i forhold til institutionens læreplan.
- Med hensyn til følgeforskningsdelen har institutionsforskerne haft ansvar for at skabe informationer om forløbet, afholde værksteder, komme med oplæg og indspil, samt skabe og fastholde den viden, som er fremkommet gennem projektet.
Rapportens opbygning:
- I den første del beretter institutionsforskerne om deres oplevelser af projektet.
- I den anden den suppleres og uddybes den første del, hvor perspektivet her er baseret på deltagernes egne erfaringer og stemmer.
- I den tredje del finder du en perspektivering og en afslutning.
Sigtet med beretningerne er at give læseren et indblik i – samt en forståelse af, hvordan man konkret kan arbejde med at skabe en social bæredygtig evalueringspraksis. En evalueringspraksis, som er justeret og tilpasset de enkelte institutioners praksis og kultur.
Metode
Projektet har været opdelt i følgende tre faser:
a) En kortlægningsfase, hvor institutionsforskerne forsøgte at indkredse og afdække både den formelle og uformelle evalueringspraksis, som måtte eksistere i hver af de tre institutioner.
b) En udviklingsfase, hvor deltagerne valgte ét eller flere temaer ud, som de ville arbejde med og som de ville gøre til genstand for evaluering og systematisk evalueringsarbejde.
c) En formidlingsfase, hvor deltagerne ville bistå med at formidle deres erfaringer til andre institutioner, seminariestuderende og lignende.