Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Socialpædagoger
  3. Uddannelse og kompetenceudvikling

At opbygge evaluering i pædagogisk praksis

I denne rapport kan du læse om et projekt, som har handlet om at opbygge og etablere en særlig evalueringspraksis i tre institutioner i Hillerød Kommune.

Indhold

Den nærværende rapport er baseret på et udviklings- og følgeforskningsprojekt, som blev igangsat af BUPL Nordsjælland, Hillerød Kommune og tre institutioner i kommunen. Henholdsvis to 0-6-års institutioner og én SFO.

Projektets intentioner har været:

  1. At udvikle en forståelse af evalueringsbegrebet baseret på praksiserfaringer.
  2. At udvikle praksiserfaringer ved at opbygge evaluering baseret på hverdagens præmisser.

Projektet har bestået i en udviklingsdel og en følgeforskningsdel:

  • Med hensyn til udviklingsdelen har pædagogerne i de tre institutioner haft ansvar for at finde, definere og arbejde med de evalueringstemaer, de fandt mest relevante i forhold til institutionens læreplan.
  • Med hensyn til følgeforskningsdelen har institutionsforskerne haft ansvar for at skabe informationer om forløbet, afholde værksteder, komme med oplæg og indspil, samt skabe og fastholde den viden, som er fremkommet gennem projektet.

Rapportens opbygning:

  • I den første del beretter institutionsforskerne om deres oplevelser af projektet.
  • I den anden den suppleres og uddybes den første del, hvor perspektivet her er baseret på deltagernes egne erfaringer og stemmer.
  • I den tredje del finder du en perspektivering og en afslutning.

Sigtet med beretningerne er at give læseren et indblik i – samt en forståelse af, hvordan man konkret kan arbejde med at skabe en social bæredygtig evalueringspraksis. En evalueringspraksis, som er justeret og tilpasset de enkelte institutioners praksis og kultur.

Metode

Projektet har været opdelt i følgende tre faser:

a) En kortlægningsfase, hvor institutionsforskerne forsøgte at indkredse og afdække både den formelle og uformelle evalueringspraksis, som måtte eksistere i hver af de tre institutioner.

b) En udviklingsfase, hvor deltagerne valgte ét eller flere temaer ud, som de ville arbejde med og som de ville gøre til genstand for evaluering og systematisk evalueringsarbejde.

c) En formidlingsfase, hvor deltagerne ville bistå med at formidle deres erfaringer til andre institutioner, seminariestuderende og lignende.

Lærebøger og værktøjer
Forfatter
  • Dina Danielsen
  • Jan Kampmann
  • Kim Rasmussen
Årstal
2010
Udgiver
Center i Barndoms-, Ungdoms- og Familielivsforskning, Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning, Roskilde Universitet, 83 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Lige muligheder - metodisk grundlag for en effektevaluering

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 86 sider 2013

Forskningsmetoder til at se forandringer i hverdagslivet hos voksne med kognitive, mentale og kommunikative funktionsnedsættelser

Aalborg Universitet, 68 sider 2015

Visuelle tilgange og metoder i tværfaglige pædagogiske studier - En antologi baseret på erfaringer og indblik fra forskning, udviklingsarbejde og undervisning

Roskilde Universitetsforlag, 410 sider 2013
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank