At tale med børn - Samtalen som redskab i børnesager
Hvordan inddrager man børn i beslutninger om deres fremtid og velfærd? I denne bog er samtaler med børn i fokus, og der gives forskellige metoder til at skabe en god dialog med børn, som har det svært.
Indhold
Vi bør i højere grad, ifølge forfatteren, tale med børnene selv, når der skal træffes beslutninger om deres liv. Med en række eksempler fra praksis gives der i bogen forskellige metoder til, hvordan man i forskellige professionelle roller udvikler kontakt og gennemfører en god dialog med børn. I bogen knyttes en praktisk metodik sammen med nyere samspilsorienterede, transaktionelle perspektiver på børns udvikling. Med udgangspunkt i erfaringer fra et bredt udsnit af fagpersoner i forskellige roller forsøger forfatteren at hjælpe professionelle til at snakke med børn, som har været igennem smertefulde oplevelser. Bogen kan læses som en bog om børns almene forudsætninger og behov for at gå i dialog om deres liv og deres udfordringer, og som en bog om hvordan man kan støtte børns udvikling ved hjælp af gode samtaler. Den henvender sig til alle, som arbejder med børn inden for det sociale, det familieretlige og det strafferetlige område samt til studerende på de pågældende uddannelser. Den vil især kunne anvendes af fagfolk, som møder børnene og deres nærmeste i sammenhænge, hvor der skal træffes beslutninger – i hjemmet, i plejefamilier og på institutioner. Forfatteren er psykolog, specialist i klinisk psykologi og har i mere end 25 år arbejdet med børne- og familiesager både inden for PPR-området, på specialskole og som chefpsykolog i børne- og ungdomspsykiatrien. I dag ejer og driver han Institut for Familie og Relationsudvikling og gæster ofte Danmark med sine kurser og foredrag.