At ville noget med nogen
”Målet for dannelse er: at lære at tænke”, understreger forfatteren til denne bog, som omhandler pædagogik og dannelse. Her kan du blive klogere på pædagogikkens idehistorie og læse en interessant samfundskritik rettet mod det nutidige pres, som dannelsen underlægges.
Indhold
Denne bog er forfattet af Steen Nepper Larsen, som gennem en årrække har været en kritisk stemme i debatten om blandt andet konkurrencestat, dannelse, læring og pædagogik. Han er lektor ved Danmarks Pædagogiske Universitet og cand.mag. i historie og samfundsfag fra RUC. Bogen bærer undertitlen ’Filosofiske og samfundskritiske fragmenter om dannelse og pædagogik’.
Med denne bog er der, med bagsidetekstens ord, tale om en tour de force gennem pædagogikkens idehistorie samtidigt med, at der lægges en kritisk diagnostik ned over samtiden.
Dannelsestænkningen danner en vital ramme for det pædagogiske arbejde, argumenterer forfatteren. Dannelse er kritikkens forudsætning – og kritikken rummer muligheden for, at autonome borgere og pædagogiske aktører kan nytænke samfundets uddannelsesinstitutioner og erhverve sig et større og friere udsyn.
Men dannelsen er i dag kommet under pres. Pædagogikken underlægges konkurrencestatens paradigme om livslang læring og kravet om indholdsløs omstillingsparathed. Resultatet: ensretning, kortåndethed og bevidstløs reproduktion.
Bogen henvender sig til studerende, undervisere og professionelle, der beskæftiger sig med at danne og uddanne mennesker. Samtidig løftes dannelsesspørgsmålet op som et samtids- og samfundskritisk anliggende og inviterer dermed til en bredere diskussion om den retning, vi ønsker at bevæge os i som samfund.
I bogens afsluttende del præsenteres tolv filosofisk-pædagogiske tænkere, som har efterladt sig væsentlige aftryk i den pædagogiske tænkning og sat dannelsen på begreb.