Autisme - fra teoretisk forståelse til pædagogisk praksis
Bogen giver kendskab til og indsigt i, hvordan man bedst muligt kan hjælpe mennesker med autisme til at kompensere for de vanskeligheder, de har.
Indhold
Theo Peeters tese i bogen er, at autisme er et livslangt handicap, og at indsatsen derfor bør ses i et livslangt perspektiv. Peeters argumenterer for, at personer med autisme har vanskeligheder med forestillingsevnen. Disse vanskeligheder giver problemer med at få mening i det, som de perciperer.
Mennesker med autisme opfatter omverdenen på en meget konkret og bogstavelig måde. En sådan måde at se verden på har alvorlige konsekvenser for udviklingen af kommunikative evner, social adfærd og følelsesmæssig modenhed. Kort sagt påvirker autisme alle forhold, som gør livet meningsfuldt.
I bogen formidles ikke kun den teoretiske forståelse af autisme. De mange illustrative eksempler på specialpædagogiske metoder og strategier, suppleret med eksempler fra pårørende og personer med autisme, bidrager til, at man får kendskab til og indsigt i, hvordan man bedst kan hjælpe mennesker med autisme til at kompensere for de vanskeligheder, de har.
Ifølge Peeters, er der ofte meget stor afstand mellem teori og praksis. Teoretikerne forholder sig ofte meget intellektuelt til emnerne i deres foredrag, hvilket ikke nødvendigvis giver mening for eksempelvis lærere og pædagoger. Hans ønske med bogen er at videregive en arbejdsfilosofi til fagfolk, hvorfra de kan udvikle en undervisningsmetodik.