Børn i risiko
Hvordan tager vi vare på de udsatte børn – som samfund, som helhed og ude i socialforvaltningerne, der sidder med handleansvaret? Dette emne har fyldt meget i de danske medier de seneste år. Desværre har diskussionerne om udsatte børn ofte været forbundet med sager, hvor indsatsen har været mangelfuld. Det kan være svært at definere, hvad en risiko er, og hvordan den kan identificeres. Denne bog omhandler netop de vigtigste risiko- og beskyttelsesfaktorer i forhold til børn.
Indhold
Bogen har form af at være et opslagsværk med en indføring i begreber og viden omkring børn i risiko. Værket indledes af en række kapitler, der rammesætter forståelsen af børn og børn i risiko som et kulturhistorisk produkt, hvor man har bevæget sig fra straffende til støttende indsatser over for børn i risiko i både juridiske, psykologiske og pædagogiske tekster. Herefter følger en række kapitler, der indfører læseren i modeller for indsats og arbejde med børn og unge, udviklingsteoretiske forståelser af børn og unge i henholdsvis normal og den afvigende udviklingspsykologi. Forfatteren har en doktorgrad i udviklingspsykologi, og i bogen zoomer han ind på de omstændigheder og begivenheder i de enkelte familier, der påvirker det enkelte barn. Han fokuserer fx på, hvordan vold, overgreb, rusmiddelproblemer, psykisk sygdom, fattigdom og overgreb i familien påvirker barnet.
Konklusion
I sit forord skriver forfatteren, at hans erfaring er, at der ikke mangler viden og information i børnesagerne. Derimod mangler der analyser af allerede eksisterende viden. I hans bog forsøger han at samle og analysere den eksisterende viden. Den danske udgave af bogen, der udkom på norsk i 2010, er bearbejdet betydeligt, så dansk lovgivning og forskning er indarbejdet.
Metode
Forfatteren skriver både med en akademisk og praktisk tilgang til emnet. På denne måde bliver aktuel international forskning om emnet sammenblandet med oplevelser og historier, som man som professionel møder i hverdagen.