Børn og unges inddragelse i myndighedssagsbehandling på børne- og ungeområdet
En vidensindsamling under Videnscenter om børneinddragelse og udsatte børns liv
Indhold
Med et større fokus på inddragelse af børn og unge under mødet med samfundets institutioner og systemer, samler denne vidensindsamling nyere viden om børn og unges inddragelse i myndighedssagsbehandlingen på børne- og ungeområdet. Rapporten sætter alene fokus på børn og unges oplevelser i myndighedssagsbehandling, og inddrager således ikke perspektiver fra andre aktører.
Rapporten er udarbejdet under Videnscenter om børneinddragelse og udsatte børns liv, som er et samarbejde mellem VIVE, Socialstyrelsen og Børns Vilkår.
Konklusion
Rapportens analytiske ramme er udarbejdet med afsæt i professor Laura Lundys børneinddragelsesmodels fire elementer: rum, stemme, tilhører og indflydelse. Konklusionerne bør derfor forstås med udgangspunkt i dette begrebsapparat.
Rapportens hovedkonklusion er at børn og unge grundlæggende ikke oplever at blive inddraget i myndighedssagsbehandling, og hvis de bliver inddraget, gøres dette hovedsageligt for at bidrage til systemet i form af information og dokumentation.
Følgende fire tematikker konkluderes som værende betydningsfulde for børn og unges oplevelser med inddragelse:
- Tilgange til og måder at forstå børn og unge: Fagprofessionelle skal kunne inddrage børn og unges komplekse oplevelser.
- Rammer for møder og information: Børn og unge skal have indsigt i og viden om vigtige sagsdokumenter.
- Samarbejdsrelationen med sagsbehandler: Relationen til sagsbehandleren skal bygge på tillid, som muliggør, at barnet eller den unge kan tale åbent, sikre samarbejdsvillighed og styrke deres selvværd.
- Børn og unges handlemuligheder og indflydelse: Det er vigtigt, at der løbende er opmærksomhed på at sikre børn og unges handlemuligheder og indflydelse.
Metode
Rapporten er baseret på 38 studier publiceret i perioden 2015-2021. Undersøgelserne stammer hovedsageligt fra Danmark og de øvrige nordiske lande, mens der også er studier fra vesteuropæiske lande samt enkelte studier fra Nordamerika.